Fadervår forekommer i to versjoner i Det nye Testamente,
en kortversjon i Lukas kpt. 11, vers 2-4 og en lengre versjon i
Matteus kpt. 6, vers 9-13. Hos Matteus inngår den som en del
av Jesu bergpreken. Begge steder nevnes Fadervår som et eksempel
på hvordan den kristne skal be.
Mange forskere mener at den versjonen vi finner hos Lukas er den
som ligger nærmest originalen og at Matteus' versjon har blitt
til gjennom kirkelig praksis.
Ideer til filosofiske samtaler
[1] Fader vår, du som er i himmelen!
Hvorfor sier vi «Fader vår»? Hvorfor omtaler
vi Gud som «vår» far og ikke som «min»
far? Gjør det noe med vårt forhold til Gud når
vi omtaler ham som alles far, og ikke bare som vår egen
personlige far?
Vi pleier ellers å si «Moder jord». Hvorfor
tror du vi kaller Gud for far og jorden for mor? Er det fordi
vi forbinder forskjellige ting med det å være far
eller mor? Hva innebærer det egentlig å være
far – og hva innebærer det å være mor?
Om vi hadde sagt «Moder vår», ville vårt
forhold til Gud da ha blitt helt annerledes? Er Gud en mann eller
en kvinne? Eller ingen av delene?
Hvis Gud holder til i himmelen, vil det si at Gud aldri er noe
annet sted, eller kan Gud være både i himmelen og
andre steder samtidig? Hvordan går det an å være
mange steder til samme tid? Kan du være både på
skolen og hjemme samtidig? Kan du være begge steder samtidig
med tankene? Hvis ja, betyr det at Gud bare er en tanke (altså
hvis han kan være både i himmelen og andre steder
samtidig)?
[2] La ditt navn holdes hellig.
Hva mener vi egentlig når vi sier at noe er hellig? Er det
noe ved tingen eller er det noe ved vårt forhold til tingen?
Vil du si at det er noe som er hellig for deg? Sett at du har
et kjæledyr som du er veldig glad i. Så blir dyret
sykt og dør. Du blir veldig lei deg. Er det da riktig å
si at dette dyret var hellig for deg?
Kan hva som helst være hellig, eller er det bare spesielle
ting? Hvilke av disse tingene synes du kan være hellige:
en klokke? tiden? et dyr? et menneske? et land? et sted? himmelen?
sjøen? en bil? et kjøleskap? mat? ild?
[3] La ditt rike komme.
Hva innebære det egentlig at Guds rike kommer på jorden?
Betyr det at vi får en perfekt verden der alle er snille
mot hverandre alltid, der ingen mennesker eller dyr blir drept,
der ingen sier eller gjør noe som andre blir lei seg for,
der ingen mennesker, dyr eller planter dør i det hele tatt?
Eller kan det bety noe annet? Hvordan kan vi vite at dette riket
er Guds rike – og ikke f.eks. menneskenes rike, eller dyrenes
rike?
Hvordan hadde du likt å måtte være snill og
god hele tiden? Hadde det vært slitsomt tror du? Men hva
om du virkelig hadde hatt lyst til å være snill og
god hele tiden, om det altså var du selv som ville det;
hadde det da vært greit å være snill og god?
Hadde du vært «deg selv» da?
Tror du at Guds rike er en perfekt verden? Hva ville i tilfelle
en slik «perfekt» verden vært for deg? Er din
«perfekte» verden annerledes enn den perfekte verden
som de andre i klassen din forestiller seg? Annerledes enn den
moren og faren din forestiller seg, annerledes enn den et barn
i Asia forestiller seg? Tror du den er annerledes enn den verden
Gud ønsker for oss (om det finnes en gud)?
[4] La din vilje skje på jorden som i himmelen.
Hvorfor skal vi la Guds vilje skje? Er det ikke bedre å
følge vår egen vilje? Er ikke vår egen vilje
mye sterkere enn Guds? Og vet vi ikke best selv hva som er bra
for oss? Dessuten: hvordan kan vi egentlig vite hva Gud vil? Er
det noen mennesker vi kan spørre om dette, eller må
vi finne ut av det på andre måter? Hvis det er slik
som kristendommen mener, at Gud bor i alle mennesker, da kunne
vi kanskje spurt oss selv hva Guds vilje er?
Tror du det er lett eller vanskelig å gjøre det
Gud vil istedenfor det du selv vil? Må man være sterk
eller svak for å la sin egen vilje gå opp i Guds vilje?
[5] Gi oss i dag vårt daglige brød.
Hva tenker du på når du hører uttrykket «vårt
daglige brød» – det handler vel ikke bare om
brødskiver til frokost? Er skole, jobb, penger og tak over
hodet også en del av vårt daglige brød? Kan
en som bare har litt dårlig råd klage til Gud og si
at han ikke har sitt daglige brød selv om han har mer enn
nok mat i kjøleskapet?
Vi ber Gud om å gi oss vårt daglige brød.
Men har du noensinne hørt om noen som fikk maten sin direkte
fra Gud? Når du kjøper en pølse i en kiosk,
så får du pølsen fra kiosken, som har fått
pølsene fra slakteren, som har fått kjøttet
fra bonden, som har fått dyrene fra moren og faren til det
dyret som ble slaktet...? Men hvor kommer egentlig dyrene fra,
og hvor kommer naturen fra? Fra Gud?
[6] Forlat oss vår skyld, som vi òg forlater
våre skyldnere.
Hva vil det egentlig si å tilgi? Hvordan kan vi vite om
noen har tilgitt oss? Hvordan kan vi vite når vi selv har
tilgitt noen?
Hvis vi ber Gud om tilgivelse for noe vi gjør mot andre,
slik vi gjør i denne bønnen, hvem er det da egentlig
vi ber om tilgivelse? Er det bare Gud i himmelen, eller kan det
også på en måte være vår egen samvittighet
vi ber om tilgivelse?
Ofte er det lett å tilgi seg selv. Når vi gjør
noe dumt, så er det glemt i neste øyeblikk. Andre
ganger angrer vi fryktelig og skulle gitt hva som helst for skru
tiden tilbake slik at vi kunne gjøre handlingen om igjen.
Men kan vi skru tiden tilbake? Hvis ja, hvordan? Hvis nei, er
det noe annet vi kan gjøre som setter en stopp for angeren
og skyldfølelsen?
Synes du det er vanskelig å tilgi andre som er slemme mot
deg? Er det noen måte vi kan endre de andre menneskene sånn
at de ikke plager oss mer? Hvis ja, hvordan? Hvis nei, er det
noe annet vi kan gjøre som fjerner hatet fra hjertet vårt?
[7] Led oss ikke inn i fristelse,
Har du noen gang blitt fristet? Av hvem eller hva? Til å
gjøre eller ikke gjøre hva? Har du noen gang fristet
andre mennesker? Med hva, hvordan? Hvordan vil du forklare hva
en fristelse er for noe? Hva er best: å forsøke å
unngå alle fristelser eller å lære seg opp til
å motstå dem når de først oppstår?
Og er det slik at alle fristende ting er dårlige? Hvordan
kan man vite om det man blir fristet til er godt eller dårlig?
[8] men frels oss fra det onde.
Vet du hva det onde er? Hvor finnes ondskap: i naturen, i verdensrommet,
i dyrene, i Gud, i menneskene? Kan du nevne eksempler på
onde ting ute i naturen? Er f.eks. en katt ond når den piner
en mus den har fanget? Er du ond hvis du er ekkel mot noen? Finnes
det onde mennesker? Kan du nevne eksempler på mennesker
som er onde? Er det handlingene eller tankene som gjør
et menneske ondt? Er vi født enten snille eller onde? Er
det slik at et ondt menneske er ondt hele tiden hele livet –
eller går det an å være litt ond innimellom,
men ellers snill og grei? Har du vært ond noen gang? Føltes
det godt – eller ondt?
Hvis Gud er hersker over hele universet og hvis Gud er god, hvordan
kan det da finnes ondskap i verden? Kanskje det onde egentlig
ikke finnes? Hvordan kan vi da be Gud om å frelse oss fra
det onde?
Går det an å ønske seg eller be om onde ting,
f.eks. at alle som ikke liker deg plutselig skal få en dødelig
sykdom? Hva tror du Gud ville sagt hvis du ba en slik bønn?
Hvordan ville du følt deg dersom du ba en slik bønn?
Hva vil det si å bli frelst fra det onde? Vil det si at
man aldri mer gjør onde ting? Eller at man har overlatt
kampen mot det onde til Gud? Tror du at man kan bli frelst fra
det onde sånn helt plutselig og for alltid, eller er det
noe som må skje gradvis?
[9] For riket er ditt, og makten og æren i evighet.
Når vi lovpriser Gud og sier at han har makt og ære
i all evighet, sier vi dette fordi vi er glad i Gud eller fordi
vi trenger noe stort og flott å se opp til? Hvordan kan
vi mennesker si noe om evigheten, vi som selv bare lever en kort
stund på jorden? Er det noe evig i mennesket, er det derfor
vi kan lovprise Guds evighet? Hva i mennesket er det isåfall
som er evig?
Hva tror du det betyr at Gud har makt? Og hva betyr det at han
har ære? Er det noen andre enn Gud som har makt og ære
– og i tilfelle: tror du de har makt og ære på
samme måte som Gud har makt og ære?
[10] Amen.
Amen kan oversettes med «la det skje», dvs.
«la Guds vilje skje». Men har vi ikke allerede bedt
om dette i bønnen? Hva kan poenget være med å
gjenta det? Og hvorfor har vi ikke oversatt amen til
norsk, tror du? Gjør det noen forskjell hvilket språk
man sier amen på, bare vi forstår hva det
betyr?