|
|
Tredobbelt filter-testen
En fortelling om Sokrates
Tekst/illustrasjoner:
Heidi Dahlsveen (www.dahlsveen.no)/Ariane
Schjelderup
Filosofiske spørsmål:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 15. november 2003
Denne fortellingen om Sokrates er kanskje
ikke sann, men det betyr ikke at Sokrates ville ha vært uenig
i innholdet eller at vi ikke kan lære noe av den! For om historien
ikke er sann, kan den kanskje fortelle oss noe som er sant og nyttig
allikevel. Så les her om Sokrates' forslag til hva vi bør
tenke over før vi forteller noe videre – spesielt hvis
det handler om andre mennesker.
I det gamle Hellas var Sokrates kjent for å sette kunnskap
høyt. En dag kom en bekjent av den store filosofen bort til
ham og sa: «Vet du hva jeg nettopp hørte om din venn?»
«Vent et øyeblikk,» svarte Sokrates. «Før
du forteller meg noe vil jeg at du skal gjennomføre en liten
test, den heter 'tredobbelt filter-testen'.»
«Tredobbelt filter-testen?»
«Nettopp,»
fortsatte Sokrates. «Før du forteller meg om min venn
kan det være en god idé å bruke et øyeblikk
på å filtrere det du har tenkt å si. Det er tre
slike filtre, og det er derfor jeg kaller det tredobbelt filter-testen.
Det første filteret er Sannhet. Er du helt sikker
på at det du har tenkt å fortelle meg er sant?»
«Nei,» svarte mannen, «faktisk hørte jeg
akkurat om det, og...»
«Nei
vel,» sa Sokrates, «så du vet ikke helt sikkert
om det er sant eller ikke. La oss da prøve det andre filteret,
det filteret kalles Godhet. Er det noe godt du har tenkt
å fortelle meg om min venn?»
«Nei, jeg ville vel heller si tvert imot...»
«Jaså,» fortsatte Sokrates, «du ønsker
altså å fortelle meg noe dårlig om ham som du
ikke engang er sikker på er sant. Høres ikke bra ut.
Men du kan fremdeles passere testen, for det er et filter til: filteret
for Nytte. Er det du har tenkt å fortelle meg om
min venn nyttig for meg å vite?»
«Nei,
jeg kan vel ikke egentlig si det.»
«Vel,» avsluttet Sokrates, «hvis det du vil fortelle
meg hverken er sant eller godt eller nyttig, hvorfor fortelle meg
det i det hele tatt?»
Og dette er grunnen til at Sokrates var en stor og høyt
aktet filosof.
Ideer til filosofiske samtaler
- Hvorfor tror du mange mennesker forteller stygge ting om andre
mennesker som ikke er tilstede? Er det fordi de:
a) synes det er gøy?
b) liker å fortelle om andres feil for dermed
å slippe å tenke så mye på sine egne
feil?
c) vil bli mer populære?
d) er misunnelige?
e) føler seg mer knyttet sammen når de
snakker stygt om andre?
f) føler behov for å forsvare seg når
de tror at andre snakker stygt om dem?
g) er feige og ikke tør å si fra når
personene det snakkes om selv er tilstede?
h) andre forslag?
Hvis a)
Hvorfor synes vi ikke det er like gøy å fortelle
om alt det gode som andre mennesker gjør? Tror du det
å snakke stygt om andre er noe som kan være gøy
i øyeblikket, men som likevel gir oss et dårligere
liv? Eller er dette noe vi har behov for å gjøre,
slik at vi får det mindre bra om vi ikke tillater oss
det?
Hvis b)
Hva gjør det med oss når vi snakker stygt om andre
mennesker: blir vi selv bedre mennesker når vi forteller
at andre mennesker ikke er så bra? Får vi det bedre
med oss selv? Er det mulig å bli bedre mennesker og få
et bedre liv hvis vi hele tiden er opptatt av hvordan andre
lever livene sine? (se forøvrig aktivitetsforslag 1:
konsentrasjon om sidemannen)
Hvis c)
Blir vi selv mer populære når vi sier stygge
ting om de som ikke er så populære? Hvorfor blir
vi i tilfelle det – og blant hvem? Blir vi like populære
om vi snakker stygt om noen som alle ser opp til?
Får vi flere venner om vi snakker stygt om andre? Får
vi flere gode venner om vi snakker stygt om andre?
Kan de som aldri snakker stygt om andre være kjedelige
å være sammen med? Kan det være kjedelig å
være sammen med mennesker som bare snakker stygt om andre
hele tiden?
Hvis d)
Hvorfor blir vi misunnelige? Er det fordi det oppleves som urettferdig
at noen har noe vi ikke har? I tilfelle ja, blir det mer rettferdig
om vi gjør livet surt for dem ved å snakke stygt
om dem? Tror du den som blir baktalt føler seg rettferdig
behandlet? Er det andre ting vi heller kunne ha gjort hvis vi
føler at noen har noe de ikke fortjener?
Hvorfor er det et problem for oss om andre har fine ting og
gode venner når vi ikke har det selv? Hadde vi hatt det
bedre om ingen hadde noe vi ikke har?
Hvis e)
Blir vi bedre venner med vennene våre når vi baktaler
andre? Kan vi stole på hverandre hvis vi er vant med å
baktale? Har vi det morsommere sammen når vi kan fortelle
stygge ting om de som ikke er tilstede? Hva er viktigst: å
ha det morsomt sammen eller å kunne stole på hverandre?
Eller har vi det morsomst når vi samtidig føler
oss trygge? Er det noen ting vi kan gjøre hvis vi stoler
på hverandre, men som vi ikke kan gjøre hvis vi
ikke stoler på hverandre?
Hvordan tror du andre mennesker opplever en vennegjeng som snakker
stygt om andre?
Hvis f)
Er det rett og riktig at du snakker stygt om andre hvis andre
snakker stygt om deg? Eller viser vi at det er god grunn til
å tenke dårlig om oss når vi snakker stygt
om andre? Finnes det andre og bedre måter å forsvare
seg på enn å snakke stygt tilbake om andre?
Hvis g)
Hvorfor er det så vanskelig å si fra om ting vi
ikke liker til den det gjelder?
- Er du enig i at sannhet, godhet og nytte er de viktigste
tingene vi bør tenke på før vi forteller
noe videre, eller er det andre ting du heller ville ha valgt?
Ville du f.eks. ha likt det om andre fortalte fine ting om deg
som ikke var sanne? Eller at de fortalte noe som var sant, men
som ikke var så hyggelig? Eller om de fortalte noe om
deg som de kunne lære noe av (og som derfor var nyttig),
men som ikke var sant?
Hvis du ikke hadde likt en eller flere av disse tilfellene,
betyr det at Sokrates tok feil? Eller betyr det at trippel filter-testen
ikke er streng nok? Eller betyr det bare at det er umulig ikke
å fortelle noe om andre som de ikke vil at vi skal fortelle?
- Kan det noen ganger være vanskelig å vite om
noe er sant, godt eller nyttig? Er dette noe vi finner ut av
bare ved å bruke hodet og tenke oss godt om, eller kan
vi også føle om noe er sant, godt eller nyttig?
- Hvordan hadde det vært å leve om alle mennesker
brukte Sokrates' filter hele tiden?
|
|
|
|
|