Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofiske samtaler Forsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Regning i praktiske situasjoner Å hilse på hverandre
 Regning i praktiske situasjoner deco
 

Å hilse på hverandre


En tankevekkende klasseromsøvelse

Tekst og illustrasjoner:
Anne Schjelderup
Filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 15. november 2003

Tall er morsomt, og vi finner ofte overraskende sammenhenger. Ta for eksempel en gruppe mennesker og regn ut hvor mange håndtrykk det blir dersom alle skal hilse på hverandre. Dette er en fin øvelse å gjøre i klassen.


La to av barna komme frem og hilse på hverandre ved håndtrykk. Spør klassen hvor mange håndtrykk det ble. Det ble:

1 = 1

La en elev til komme frem. Hver av de tre elevene skal hilse på hverandre ved håndtrykk. De to elevene som allerede var der skal nå hilse på den nye. Altså 2 håndtrykk. Så må de hilse på hverandre, som sist, altså 1 håndtrykk. Spør klassen hvor mange håndtrykk det blir tilsammen:

2 + 1 = 3

La så en fjerde elev til komme frem og gjør samme prosedyre. De tre elevene som alt var der må da hilse på den fjerde eleven, altså 3 håndtrykk. De må i tilegg gjøre samme prosedyre som før, altså 2 + 1 håndtrykk. Resultatet blir:

3 + 2 + 1 = 6

Med 5 elever blir det:

4 + 3 + 2 + 1 = 10

Fortsett slik til det er 10 elever som skal hilse på hverandre. Regnestykket blir da:

9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1

Denne figuren viser hvordan antall håndtrykk mellom de 10 elevene kan vises i form av en lysestake:

La elevene, ved å bruke samme figur, finne ut hvor mange håndtrykk det hadde blitt om henholdsvis 20 og 40 personer skulle hilse på hverandre!


Ideer til filosofiske samtaler


  1. Når det bare var to elever som skulle hilse på hverandre, ble det kun ett håndtrykk. Dette skrev vi slik: 1 = 1. Men hva er egentlig vitsen med å skrive 1 = 1? Dette regnestykket forteller oss jo ikke noe nytt, det forteller oss bare noe vi allerede vet: nemlig at én er lik én. Synes du noen av de følgende setningene forteller noe nytt:

    • Den boken er en bok.
    • Sykkelen hadde to hjul.
    • En lærer er en som lærer bort noe.
    • En elev er en som lærer noe.
    • To og to er fire.
    • Mat er noe man spiser.
    • Gjort er gjort og spist er spist!
tilbake-knapp frem-knapp

 
tilbake-knapp  filosofi-ikon  frem-knapp
lyd-ikon
[her kommer en innlesning av teksten]
Når du holder musen over de uthevede ordene i teksten, dukker det opp en forklaring!
REGNING I PRAKTISKE SITUASJONER
Du er her Å hilse på hverandre
utskrift
Teksten med filosofiske spørsmål
interaktive øvelser
Hvor mange håndtrykk?
© www.skoletorget.no