Gruppearbeide
Sist oppdatert: 11. november 2003
Del klassen inn i tre grupper der hver gruppe skal utvikle et eget
tallsystem tilpasset gruppens behov. Siden kan klassen samles i
plenum, hvor hver gruppe presenterer sitt tallsystem, inkludert
de oppgaver de har laget til klassen.
Gruppe 1
Lat som om dere aldri har hørt om tall, eller har lært
å telle. Dere er gjetere og skal finne en måte å
passe på at dere ikke mangler noen geiter i flokken deres.
Lag et system for å sørge for dette. Dere skal kunne
huske, kontrollere og kommunisere antallet mellom dere. Dere har
ikke penn og papir. Lag noen oppgaver til klassen basert på
dette systemet. Dere får ikke lov til å «finne
opp» titallssystemet eller tallet null.
Gruppe 2
Tenk dere at dere aldri har hørt om tall eller har lært
å telle. Dere er kjøpmenn i det gamle Peru og skal
finne et system for å holde rede på hva dere har solgt
og hva dere har fått igjen slik at dere vet at dere får
mer inntekter enn utgifter. Tenk at dere bruker gullstykker i fire
forskjellige størrelser som byttemiddel. Dere må ha
en enkel måte å raskt kunne lagre informasjon om antall
solgte gjenstander i deres lille kjøpmannsbod. Dere har ikke
penn og papir. Dere får ikke lov til å bruke titallssystemet
eller tallet null. Lag noen oppgaver til klassen basert på
dette systemet.
Gruppe 3
Tenk dere at dere aldri har hørt om tall eller har lært
å telle. Tenk dere at dere er kapteiner på store seilskip
og skal finne en måte å beregne proviant for reisene.
Dere kan ha opptil 100 mann ombord, og reisene kan vare i måneder
av gangen. Dere må også kunne beregne retning og avstand.
Dere må kunne kommunisere antall visuelt (ved bevegelser),
muntlig og skriftlig. Dere får ikke lov til å bruke
titallssystemet. Lag noen oppgaver til klassen basert på dette
systemet.
|