Lær mer om de forskjellige fruktene
Sist oppdatert: 30. mai 2004
I denne aktiviteten tar vi med oss fruktene inn i klasserommet
og snakker sammen om dem. Aktiviteten fyller lett en skoletime
og kan med fordel kombineres med fortellingen om Det
røde huset.
Dette trenger du
En fruktkurv med et rikt utvalg frukter. Kurven kan bl.a. inneholde:
- moreller eller druer for å få
frem at det ikke nødvendigvis er størrelsen som
avgjør om noe kalles bær eller frukt (men det heter
jo «kirsebær» – kanskje er det et slags
bær selv om det er en stenfrukt?)
- svisker og rosiner; spør barna om
de vet hvilke frukter som blir til svisker og rosiner, er det
noe disse fruktene mangler?
- en stilk rabarbra; spør om de mener at rabarbra
er frukt eller en grønnsak
- en sitron i kurven kan være utgangspunkt for
samtale om hva en frukt egentlig er; må f.eks. en frukt
alltid være søt?
- nøtter, helst med skall (kanskje en kokosnøtt?)
for å vise at også nøtter er en form for frukt
Et alternativ til å ta med frisk frukt inn i klasserommet
er å la barna tegne forskjellige frukter,
og ta utgangspunkt i disse tegningene istedenfor «ordentlige»
frukter: hvorfor har f.eks. barna valgt å tegne akkurat
disse fruktene?
Dette gjør du
Vent med å vise frem kurven for klassen, og begynn heller
med å spørre barna hva en frukt er. Ha en samtale
på bakgrunn av deres egne tanker. Ta utgangspunkt i samtalen
når du går videre med å fortelle mer om frukt
(utover det barna allerede har fortalt):
- at de fleste frukter vokser på trær, mens bær
vokser på busker eller «ris»
- at frukten inneholder frø som kan bli til nye planter
- at den kan tjene til mat for mange insekter og dyr
- at det finnes forskjellige typer osv.
Vær hele tiden åpen for innspill fra klassen. Om barna
vet noen av disse tingene, er det bedre om de selv får anledning
til å si det. Vis så frem kurven med fruktene, og still
noen innledende spørsmål:
- hvilke frukter er i kurven?
- er det noen frukter som mangler?
- vet de hvilke frukter som vokser i Norge (og hvilke av bærene)?
- hvorfor er det flere typer bær enn frukter som kan vokse
i Norge?
Vis så hvordan fruktene er bygget opp med eksempler fra
kurven. Bruk f.eks. et eple og vis barna blomsterrestene og stilken.
Del eplet og vis frøhuset og frøene (bruk gjerne
fortellingen om Det røde
huset hvor du også finner flere forslag til filosofiske
spørsmål), del også noen andre typer frukter
og vis hvordan frøene sitter.
Ha en filosofisk samtale om noen av de temaene som dukker opp.
Når dere har snakket ferdig, kan dere dele fruktene i biter
og sende dem rundt i klassen.
Når dere har snakket ferdig om temaet «frukt»,
kan dere også ta med dere kurven (eller tegningene) inn
i matematikktimen. Elevene skal jo også
lære seg å sortere gjenstander på forskjellig
måte, og her kan dere trene dere i å sortere fruktene.
De kan f.eks. sorteres etter farge, størrelse, type frukt,
smak (sur og søt), etter hvilke som smaker best (elevene
kan gi poeng ved håndsopprekning).
Frukt inneholder mye vann, noe elevene skal lære
om i naturfag. Når dere er ferdige, kan
dere dele opp en av fruktene i tynne skiver (f.eks. et eple)
og legge til tørk på matpapir på et tørt
og varmt sted, f.eks. i vinduskarmen. Når skivene etter
noen dager er tørre, kan alle få en bit og smake.
Hvorfor blir frukten søtere når vannet er borte?
Og hvorfor blir den mindre?
Ideer til filosofiske samtaler
- Levende frukt?
Er fruktene i kurven levende? Hvis ikke: når døde
de? Og hvordan kan vi vite om en frukt er levende eller død?
Alle fruktene har frø som kan bli til nye frukttrær,
men fruktkjøttet kan ikke bli til nye frukttrær:
betyr dette at frøene er levende mens fruktkjøttet
er dødt?
- Hvorfor er frukt godt?
Kjenner dere noen som ikke liker frukt, eller er det slik at
alle liker frukt? Hvorfor er det i tilfelle slik:
— fordi frukt smaker søtt? smaker alt søtt
godt?
— fordi frukt er sunt? er alt som er sunt godt?
— andre forslag?
- Du blir hva du spiser(?)
Blir vi søte om vi spiser mye frukt – og sure
om vi spiser sitron? Tror dere vi smaker søtt
om vi spiser søt frukt, og surt om vi spiser sure ting?
Tror dere vi lukter godt om vi spiser frukter som
lukter godt?
- Kjenner plantene et savn?
Tror dere frukttrærne «savner» fruktene sine
etterat vi har plukket dem? Eller at fruktene savner trærne
sine? Går det an å spørre trærne og
fruktene om slikt? Er det noen andre måter vi kan finne
ut om de savner hverandre på? Betyr f.eks. det at en
frukt blir råtten når den blir gammel at den savner
treet sitt? Hvordan kan vi få rede på hvordan en
frukt eller et tre har det? Er det viktig å vite om en
frukt eller et tre har det bra?
|