|
|
Elevøvelse om levende og ikke-levende ting
Tekst og illustrasjoner:
Ariane Schjelderup (takk til Else Marie Haakonsen, rektor ved Vollen
Montessoriskole, som satte oss igang med dette oppslaget)
Sist oppdatert: 15. november 2003
Hva
er egentlig levende – og hva er ikke levende? Spørsmålet
går til kjernen av naturfagene, men spørsmålet
om hva liv egentlig er kan det være vanskelig å finne
et enkelt svar på. Vi presenterer her en klasseromsaktivitet,
som gjerne kan flyttes ut i naturen, og noen evig aktuelle tanker
om hva det vil si at noe er levende.
Skriv
ut arket til venstre eller lag ditt eget ark. Klipp ut og legg merkelappene
på hvert sitt bord eller, hvis dere er ute, på hvert
sitt område på bakken. Be barna finne gjenstander og
legge dem ved den merkelappen de synes gjenstanden hører
til under.
Hvis øvelsen gjøres innendørs, bør
barna ha tilgang til steiner, kongler, plantedeler, e.l. som enten
er tilgjengelige i klasserommet eller hentes inn av barna. For hver
gjenstand som blir plassert ved en av merkelappene må den
som har plassert tingen forklare hvorfor han/hun har lagt gjenstanden
der han/hun har lagt den.
Helt til slutt samles elevene til en samtale på bakgrunn
av klassifiseringen som er gjort. Man kan også gå videre
på denne øvelsen og klassifisere tingene i mineral-,
plante- og dyreriket. Hva kjennetegner hver av disse kategoriene
og hva skiller dem ifra hverandre?
Ideer til filosofiske samtaler
- Hvordan kan vi vite om noe er levende? Vet vi det fordi noen
har fortalt oss at det er levende, eller kan vi se det på
en ting om den er levende eller ikke? Eller er det slik at vi
kan se det på noen ting, men ikke på andre? Kan
noe som ikke er levende vokse? Hva da med jord, som det vokser
planter opp av – er jord levende?
Noen barn ga engang en forklaring på forskjellen mellom
levende og ikke-levende ting. De brukte mennesket som eksempel
på levende ting og biler som eksempel på kke-levende
ting. De sa: «Mennesker kan dø, mens biler bare
går istykker. Biler kan repareres og bli bra igjen, men
om et menneske dør, så kan vi ikke gjøre
noe for å få dem til å fungere igjen.»
Hva synes dere om denne forklaringen?
- Tror dere maten vi spiser er levende eller ikke-levende?
Er f.eks. et eple levende, eller er eplet dødt når
vi spiser det? I tilfelle eplet er dødt: når døde
det: mens det hang på treet, da det ble plukket, da det
kom inn i huset – eller på et annet tidspunkt? Kan
eplet dø, mens frøene fremdeles lever? Men kan
vi vite om et frø lever før det spirer?
- Mye av maten vi spiser har mistet evnen til liv. Da spiser
vi noe som ikke er levende. Og når noe som er levende
dør, så blir det til jord, som ikke er levende.
Men hvordan kan noe som ikke er levende bli til noe levende,
eller noe som er levende bli til noe som ikke er levende? Hvor
blir det av livet?
- Bør vi behandle det som er levende annerledes enn
det som ikke er levende?
|
|
|
|
|