Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofiske samtaler Forsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Levende og ikke-levende Elevøvelse om levende og ikke-levende ting
 Levende og ikke-levende deco
 

Elevøvelse om levende og ikke-levende ting

Tekst og illustrasjoner:
Ariane Schjelderup (takk til Else Marie Haakonsen, rektor ved Vollen Montessoriskole, som satte oss igang med dette oppslaget)
Sist oppdatert: 15. november 2003

Hva er egentlig levende – og hva er ikke levende? Spørsmålet går til kjernen av naturfagene, men spørsmålet om hva liv egentlig er kan det være vanskelig å finne et enkelt svar på. Vi presenterer her en klasseromsaktivitet, som gjerne kan flyttes ut i naturen, og noen evig aktuelle tanker om hva det vil si at noe er levende.


Skriv ut arket til venstre eller lag ditt eget ark. Klipp ut og legg merkelappene på hvert sitt bord eller, hvis dere er ute, på hvert sitt område på bakken. Be barna finne gjenstander og legge dem ved den merkelappen de synes gjenstanden hører til under.

Hvis øvelsen gjøres innendørs, bør barna ha tilgang til steiner, kongler, plantedeler, e.l. som enten er tilgjengelige i klasserommet eller hentes inn av barna. For hver gjenstand som blir plassert ved en av merkelappene må den som har plassert tingen forklare hvorfor han/hun har lagt gjenstanden der han/hun har lagt den.

Helt til slutt samles elevene til en samtale på bakgrunn av klassifiseringen som er gjort. Man kan også gå videre på denne øvelsen og klassifisere tingene i mineral-, plante- og dyreriket. Hva kjennetegner hver av disse kategoriene og hva skiller dem ifra hverandre?


Ideer til filosofiske samtaler


  1. Hvordan kan vi vite om noe er levende? Vet vi det fordi noen har fortalt oss at det er levende, eller kan vi se det på en ting om den er levende eller ikke? Eller er det slik at vi kan se det på noen ting, men ikke på andre? Kan noe som ikke er levende vokse? Hva da med jord, som det vokser planter opp av – er jord levende?

    Noen barn ga engang en forklaring på forskjellen mellom levende og ikke-levende ting. De brukte mennesket som eksempel på levende ting og biler som eksempel på kke-levende ting. De sa: «Mennesker kan dø, mens biler bare går istykker. Biler kan repareres og bli bra igjen, men om et menneske dør, så kan vi ikke gjøre noe for å få dem til å fungere igjen.» Hva synes dere om denne forklaringen?
  2. Tror dere maten vi spiser er levende eller ikke-levende? Er f.eks. et eple levende, eller er eplet dødt når vi spiser det? I tilfelle eplet er dødt: når døde det: mens det hang på treet, da det ble plukket, da det kom inn i huset – eller på et annet tidspunkt? Kan eplet dø, mens frøene fremdeles lever? Men kan vi vite om et frø lever før det spirer?
  3. Mye av maten vi spiser har mistet evnen til liv. Da spiser vi noe som ikke er levende. Og når noe som er levende dør, så blir det til jord, som ikke er levende. Men hvordan kan noe som ikke er levende bli til noe levende, eller noe som er levende bli til noe som ikke er levende? Hvor blir det av livet?
  4. Bør vi behandle det som er levende annerledes enn det som ikke er levende?
tilbake-knapp frem-knapp

 
tilbake-knapp  filosofi-ikon  frem-knapp
lyd-ikon
[her kommer en innlesning av teksten]
Når du holder musen over de uthevede ordene i teksten, dukker det opp en forklaring!
LEVENDE OG IKKE-LEVENDE
Du er her Elevøvelse om levende og ikke-levende ting
utskrift
Kun teksten med de filosofiske spørsmålene
Kun merkelappene

Hva vil det si at noe er levende?

Spørsmålet om hva liv er går til kjernen av naturfaget. Naturfag omhandler både levende og ikke-levende ting, ettersom naturen består av både levende og ikke-levende ting. Biologien begrenser seg derimot til studiet av de levende ting i naturen. Ordet «biologi» kommer fra de greske ordene «bios» (liv) og «logos» (lære).

les mer om Aristoteles og hans tanker om det levende og ikke-levende >>

© www.skoletorget.no