Elevenes beretning
Tekst/illustrasjoner:
Ariane Schjelderup/Kristian Westgård (Eidsvold Blad) og
Øyvind Olsholt
Filosofiske spørsmål:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 18. februar 2004
Liker
du agurker? Det gjorde elevene i tredjeklassen ved Nordkisa skole
ifjor. De begynte å dyrke agurker i klasserommet. Nylig
var vi på besøk hos dem for å høre om
deres erfaringer med agurkdyrkingen. På denne siden kan
du bli kjent med klassen, som nå går i fjerde klasse.
Da vil du kanskje forstå hvorfor det er så artig å
dyrke agurker! På neste side kan du lese lærerens
beretning om hvordan de gikk frem.
Først var det et frø...
De er saftige, de er grønne, de er lange. Nei, vi snakker
ikke om grønne larver, men om agurker – mange agurker.
De vokste i et klasserom på Nordkisa skole nord i Akershus.
Det begynte med noen små frø og noen små potter
med jord. Men så begynte det å skje ting...
En av jentene tegner på tavlen og forklarer: først
kom det en liten stilk, så et lite blad, og så kom
det flere blader som så helt annerledes ut enn det første
bladet. Så kom det blomster i bladhjørnene. Når
blomstene visnet, kom det en liten agurk til syne som bare fortsatte
å vokse. Noe som var ganske utrolig, sier en av guttene,
var at den lille stilken som agurken hang fast i klarte å
bære agurken selv når den ble stor og tung. For ifølge
agurkdyrkerne ble agurkene deres enda større enn de vi
kjøper i butikken!
Det vokser!
Om
elevene i tredje klasse kan være uenige om mye, er de iallefall
enige om at det var veldig morsomt å følge med på
at agurkplantene vokste – særlig fordi plantene vokste
så fort. De måtte tilslutt plasseres i svære
bøtter i vinduet. Det kom noe nytt hver eneste dag: nye
blader, nye blomster og nye agurker. Alle vinduene i klasserommet
ble etter hvert dekket av agurkplanter. Læreren hadde hjulpet
dem med å trekke tråder oppover veggen og bortover
taket, og plantene strakk seg etter tråden og snurret seg
rundt den. Dette var det spennende å se på, syntes
en av guttene, for det virket som om plantene kunne føle
hvor de skulle klatre.
Plantene dekket til slutt store deler av veggene og taket. Alle
barna er enige om at det ble mye penere i klasserommet, nesten
som en jungel! Men det luktet ganske rart i hele rommet med så
store planter. Plantene gjorde også at det ble varmere.
Det eneste som manglet, var noen apekatter som kunne klatre i
agurkplantene. Men det spørs om stilkene hadde vært
sterke nok til det.
Smaken av fersk agurk
Med så store planter ble det også veldig mange agurker.
Men hvor mange? Det var ikke så lett å vite. De ble
jo spist opp etterhvert som de ble modne. Men det var iallefall
over femti stykker, noen mente at det kunne ha vært så
mange som 150! De fikk derfor besøk fra andre klasser som
også fikk smake.
Og agurkene smakte kjempegodt; litt annerledes, men mye bedre
enn de vi kjøper. De var litt harde utenpå, med veldig
mye vann inni, de var passe myke, og smakte veldig ferskt. Dessuten
mente flere at agurkene smakte bedre når de fikk vite mer
om agurker! Bl.a. fikk de vite at agurken regnes som et av verdens
største bær! De lærte også at finnes
flere typer agurker, og at den agurken de dyrket i klassen (og
som er den vi vanligvis kjøper) heter «slangeagurk».
Den er ganske lang og buet.
Og blomstene?
Klassen hadde dyrket blomster også (pelargonia), men det
var det ingen som ville snakke med oss om. Det var mye morsommere
å dyrke agurker enn blomster: agurkene gikk det jo an å
spise! Dessuten vokste agurkplantene mye fortere enn pelargoniaene.
Klassen kunne gjerne tenke seg å dyrke agurker igjen (ikke
blomster). Men læreren sier det dessverre ikke er på
timeplanen for i år; det passer visst best med pensum i
tredje klasse. Men kanskje dere som leser dette har fått
lyst til å prøve å dyrke agurker hos dere?
Klikk på bildet for å se klassebildet i full størrelse
(ca. 250 kB).
Kan du finne agurken?