|
 |
Asbjørnsen og Moe
To norske «eventyrere»
Tekst og illustrasjoner:
Ariane Schjelderup
Filosofiske spørsmål:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 25. september 2006
Asbjørnsen og Moe er blant de
mest kjente litterære parhestene vi har i Norge. På
midten av 1800-tallet begynte de å notere ned sagn og eventyr
fra bygde-Norge og samlet til slutt et utvalg av alle fortellingene
i verket «Norske folkeeventyr» fra 1852 som raskt ble
meget populært. På denne siden får vi vite om
huslæreren og naturforskeren Peter Christen Asbjørnsen
og samarbeidet hans med presten Jørgen Moe.
Asbjørnsens oppvekst
Peter
Christen Asbjørnsen (1812-85) ble født i Kristiania
(Oslo), men var av gammel bondeætt fra Gudbrandsdalen. Faren
var glassmester og hadde ofte lærersvenner
på besøk. Disse lærersvennene fortalte gjerne
eventyr og sagn fra stedene de kom fra, og den unge Peter Christen
fikk derfor tidlig kjennskap til de folkelige fortellingene. Det
var meningen at han skulle studere for å bli lege, men han
var altfor rastløs til å klare å konsentrere
seg om lesningen. Han var for glad i å ferdes ute og hadde
dessuten en romantisk begeistring for naturen. Han ble derfor sendt
til en prest på Ringerike som skulle hjelpe ham med å
komme igang med studiene.
Asbjørnsen møter Moe
Der
ble han første gang kjent med Jørgen Moe (1813-82)
som var der av samme grunn. Moe fikk etterhvert sin teologiske
utdannelse i havn, men Asbjørnsen kom aldri så langt
som til å studere ved noe universitet. Han studerte heller
på egen hånd; han drev med naturstudier mens han arbeidet
i distriktene som huslærer. Og det var da han for alvor kom
i kontakt med folket og fikk interessen for den rikdom som ligger
i de muntlige overleveringene av eventyr og sagn. Han begynte å
skrive dem ned og utgav noen av dem i 1838 under navnet «Nor,
en billedbog for den norske Ungdom». Han utgav omtrent på
denne tiden også en bok for ungdom om «naturhistorie».
Samarbeide med Jørgen Moe
Men da han traff Jørgen Moe igjen et par år senere
bestemte de seg for å gjøre noe seriøst ut
av folketradisjonen, inspirert av brødrene
Grimm i Tyskland. De reiste hver for seg landet rundt for å
samle eventyr og sagn, og da de utgav verket «Norske folkeeventyr»
i fullstendig utgave i 1852, var det med en vitenskapelig innledning,
skrevet av Jørgen Moe. Blant disse to var det Asbjørnsen
som gav eventyrene deres endelige form og Moe som var vitenskapsmannen
(selv om Asbjørnsen var vitenskapsmann når det gjaldt
naturstudier).
Språket i eventyrene
Å tilrettelegge eventyrene var ingen enkel oppgave, for
da de reiste rundt hørte de ofte de samme eventyrene på
forskjellige steder, og i forskjellige varianter. De måtte
derfor ikke bare velge ut hvilke eventyr de ville ha med i samlingen,
men også hvilken variant de ville ha. En annen utfordring
var den språklige. På denne tiden skrev man på
dansk, men eventyrene ble fortalt på dialekt. Asbjørnsen
måtte derfor gi eventyrene en form som var helt ny, det muntlige
måtte på en eller annen måte overføres
til skrift. Resultatet ble det første helhetlig gjennomførte
forsøket på moderne skriftlig norsk, ikke bare fordi
det ble anvendt ord og uttrykk fra dialektene, men fordi setningsbygningen
ble fornorsket. Resultatet var særdeles vellykket, og Asbjørnsen
og Moe vant stor anerkjennelse, også i utlandet. Eventyrene
ble etter hvert veldig populære.
Ikke bare eventyr
Når Asbjørnsen og Moe reiste rundt og samlet materiale
var det ikke bare eventyr de fikk høre. Moe samlet og utgav
senere flere samlinger med folkesanger. Asbjørnsen samlet
på sin side folkesagn om huldre, nøkken, de underjordiske
og andre mystiske skikkelser. Disse skikkelsene skrev han om på
sin egen måte. Han gav livlige skildringer av folkeliv og
natur, og plasserte dem i disse skildringene, og første
utgave av «Norske Huldreeventyr og Folkesagn» kom i
1845.
Eventyr med illustrasjoner
Moe viet seg nå til sitt arbeide som prest, og senere biskop,
og overlot resten av sitt innsamlede materiale til Asbjørnsen.
Asbjørnsen på sin side utdannet seg som «forstmester»,
noe som gav ham mulighet til å fortsette å reise rundt
i landet og samle eventyr og sagn. I 1871 gav han ut 50 nye eventyr
under tittelen «Norske Folke-Eventyr, fortalte af Peter Christen
Asbjørnsen, Ny Samling». Og i 1871 fikk han endelig
oppfylt et ønske om å utgi et utvalg av eventyrene
med illustrasjoner av kjente norske kunstnere (Norske Folke- og
Huldre-Eventyr i Utvalg). Sammen med Moltke Moe gav han senere
ut utvalg spesielt tilpasset for barn illustrert av malerne Erik
Werenskiold og Theodor Kittelsen, og det er også kommet ut
flere flotte utgaver med illustrerte eventyr og sagn.
Grøtstriden
Asbjørnsen drev som nevnt også med naturstudier,
og han oppdaget bl.a. en ny type sjøstjerne, som han gav
navnet brisinga
endecacmenos. Han skrev flere vitenskapelige bøker
om naturen. Han interesserte seg også for hvordan folk levde.
Under pseudonymet Clemens
Bonifacius utgav han boken «Fornuftigt Madstel.
En tidsmæssig Koge- og husholdningsbog» i 1865, hvor
han bl.a. kritiserte hvordan de norske bondekoner lagde grøt.
Boken førte til debatt i avisene, den såkalte «grøtstriden»,
og som et resultat ble det faktisk en forandring i kostholdet her
i landet til det bedre. Boken vakte oppsikt i våre naboland
og ble bearbeidet og oversatt både til svensk og dansk.
Snipp, snapp, snute...
Peter Christen Asbjørnsen døde i Kristiania i 1885,
og på Sankthanshaugen i Oslo er det reist en statue av ham.
Ideer til filosofiske samtaler
- Når du forteller en venn hva du gjorde igår kveld,
hvordan kan du forvandle denne hverdagsfortellingen til et
eventyr? Spiller det noen rolle hvordan du snakker (f.eks.
med hviskende stemme) eller må du legge overnaturlige
hendelser inn i fortellingen? Hva gjør en vanlig fortelling
til et eventyr? Hva er forskjellen på et eventyr og en
vanlig fortelling? Er det egentlig noen forskjell?
- «Peer, du lyver!» «Nei, jeg gjør
ei!»...
Peer Gynt var en skikkelig skrønemaker. Men kan det
likevel være noe sant i skrøner og eventyr selv
om det det fortelles om neppe har skjedd i virkeligheten? Var
Peer en som fortalte sannheten på en måte som gjorde
at ingen trodde på ham? Eller løy han så
overbevisende at alle trodde det han fortalte var sant? Hvordan
skille mellom sannhet og løgn i et eventyr eller en
fortelling? Hvordan skille mellom sannhet og løgn i
det hele tatt?
- Hvordan kan troen på underjordiske vesener som nøkken,
huldre, nisser og troll ha oppstått? Hadde menneskene
kanskje mere fantasi i gamle dager? Kanskje de trodde at noe
måtte finnes i virkeligheten dersom de hørte en
fortelling som de ble grepet av?
Idag tror de fleste av oss ikke lenger på nisser og troll
– men mange er fremdeles redde for spøkelser,
eller monstre under sengen om natten... Kanskje vi har litt
fantasi fremdeles.
- Hva lager vi eventyr om i vår tid? Vi tror som sagt
ikke på nisser og troll lenger, så slike vesener
lager vi ikke eventyr om. Er alle skriveriene om prinsen og
Mette Marit og prinsessen og Ari Behn eksempler på moderne
eventyr? Trenger vi slike eventyr? Hvorfor trenger vi dem?
Hadde vi hatt det like fint, eller kanskje bedre, dersom det
ikke fantes TV og ukeblader som hele tiden fortalte oss om
kongelige og andre berømtheter?
|
 |
|
 |
|