Voltaire (1)
François Marie Arouet de Voltaire [vål'tær]
Tekst/illustrasjoner:
Øyvind Olsholt/Salmonsens konversasjonsleksikon, Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 8. februar 2004
Voltaire
(1694-1778) var en samfunnskritiker og filosof og en av de ledende
skikkelsene i den franske opplysningsfilosofien på 1700-tallet.
I likhet med Montesquieu tilbragte han flere år i England
og han skrev begeistret om alt det han så og hørte
i her. Men selv om han oppnådde stor anerkjennelse, kom han
også opp i mange vanskeligheter på grunn av skriftene
sine. Han ble flere ganger kastet i fengsel og ble til og med kastet
ut av landet. – Voltaire levde et dramatisk og innholdsrikt
liv fra begynnelse til slutt. I denne første delen skal vi
følge ham gjennom de første 40 årene av hans
liv og se hvor viktig bl.a. engelsk politikk og samfunnsliv ble
for hans forfatterskap.
Første del
En liflig ungdomstid?
François Arouet var knapt 10 år da han begynte på
jesuittskolen
Louis-le-Grande
i Paris. Her lærte han latin og mange andre fag. Særlig
latin var det viktig å beherske på denne tiden. Men
det han nok satte mer pris på, var de mange muntre og rappe
samværene med de andre elevene og lærerne ved skolen.
François søkte allerede som barn etter grensesprengende
utfoldelse og frihet og var nok ikke helt fornøyd da faren
i 1710 bestemte at gutten skulle begynne på jusstudier. Det
inntørkede og konservative
jusfaget var ikke noe for unge François. Han trivdes best
sammen med frisinnede
mennesker som ikke var redde for å si sin mening, selv om
meningene ikke alltid passet inn i det gode selskap. Også
elsket han satiren,
harselaset,
latterliggjøringen av mennesker som tok seg selv for høytidelig
eller som misbrukte sine maktposisjoner i samfunnet.
Faren la merke til hvilken retning det bar med gutten og fattet
nok en beslutning: nå skulle François sendes til Haag
i Nederland. Der hadde faren en venn, Marquis de Chateauneuf, som
han skulle få være pasje
hos. Men her gikk François rett hen og innledet et forhold
til datteren av en hollandsk
eventyrer! Slikt kunne det fort bli skandale av, så det ble
dermed besluttet at François skulle sendes hjem igjen. Hjemme
ble han satt til å arbeide som skriver på et kontor.
François var ennå ikke 20 år gammel da han fikk
et uimotståelig tilbud fra hertugen av Sully: hertugen lovet
å sikre ham økonomisk slik at han kunne fortsatte sin
lovende forfattergjerning. Dermed kunne han slutte på det
ufyselige kontoret og bryte med sin far. Etter kort tid begynte
han nå å sende ut satiriske dikt til offentligheten,
og reaksjonene lot ikke vente på seg: snart hadde han pådratt
seg regentens – hertugen
av Orléans – vrede. I 1716 ble han forvist fra
Paris og i 1717 ble han kastet i fengsel – rett i den fryktede
og foraktede Bastillen.
Når man først er så uheldig å havne i
fengsel, ligger man i alle fall ikke og later seg...
Bastillen
Han ble dømt til 11 måneders fengsel. Mens han satt
inne, skrev han et drama, en tragedie som het Aedipe. Dette
stykket tilegner
han regentens mor, kanskje for å blidgjøre regenten
som hadde puttet ham i fengsel. Tilegnelsen undertegner han nå
for første gang med Arouet de Voltaire. Det er usikkert
hvor han har navnet «Voltaire» fra, men at det er et
pseudonym,
er det enighet om. Muligens fikk han ideen gjennom navnet på
et av godsene sine som het «Veautaire» (uttales nesten
likt). Han brukte forresten en rekke pseudonymer i løpet
av sitt lange litterære liv. Men det var «Voltaire»
som faktisk ble navnet hans – for samtiden og for ettertiden.
I fengselet begynte han også på et annet og mye større
verk: Henriade. Dette var et såkalt nasjonalepos
fordelt på 10 sanger hvor han priser de to franske kongene
Henrik III og Henrik IV – særlig sistnevnte for hans
medvirkning til avslutningen på religionskrigene på
1500-tallet. Men først og fremst handlet selvfølgelig
dette eposet ikke om forlengst avdøde konger, men om brennbare
politiske ideer i samtiden. Han går nemlig her til angrep
på alle former for religiøs fanatisme og adelige privilegier
samtidig som han lovpriser frihet for borgerne og toleranse
i alle religiøse spørsmål. Så mye arbeid
var det med dette verket at det ikke ble ferdig før i 1723,
seks år senere.
Ah, England – frihetens og toleransens hjemland!
I motsetning til de fleste andre skribenter og kunstnere på
denne tiden (og vel til alle tider), var Voltaire faktisk svært
opptatt av penger, makt og innflytelse. Han menget
seg med de rike og mektige og kastet seg stadig ut i diverse
økonomiske spekulasjoner
– med den følge at han etterhvert klarte å opparbeide
seg litt av en formue. Dermed oppnådde han langt større
grad av selvstendighet enn det som ble de fleste andre kunstnere
til del. Og så var han dermed uavhengig av finansiell støtte
fra adelige mesener
(datidens sponsorer).
Noen ganger fikk han merke at han likevel ikke helt var akseptert
i det gode selskap. På denne tiden fungerte nemlig ikke penger
som den universalnøkkel til anerkjennelse og respekt som
de gjør i vår tid. Det var altså ikke nok å
ha penger, man måtte også ha den rette bakgrunn og den
rette familie – og de rette oppfatningene. Særlig når
det gjaldt det siste var Voltaire aldeles håpløs. Han
la
seg stadig ut med nye mennesker, særlig de rike og mektige,
og i 1725 gikk det galt igjen. Etterat medlemmer av den aristokratiske
familien Rohan hadde gjort narr av navnet hans, «Voltaire»,
serverte han den fornemme familien den ene spydigheten etter den
andre. Dette førte til at han fikk en skikkelig omgang pryl.
Men (dum)dristig nok tok Voltaire til motmæle
og utfordret sin angriper enda en gang. Dette var ikke så
lurt. Familien Rohan sørget nå for å få
ham kastet tilbake til Bastillen hvor han denne gangen måtte
sitte i hele fem måneder. Ikke nok med det, han slapp kun
løs på betingelse av at han forlot landet.
Han var nå altså meget upopulær i de gode parisiske
sirkler. Så da fant han ut at han skulle reise utenlands,
nærmere bestemt til England. Han forlot Frankrike i 1726 og
så godt likte han seg I England at han ble værende i
tre år, helt til 1729. For en lettelse det var å komme
til England! Dette var et land hvor en skarp samfunnskritiker som
ham endelig kunne puste fritt. Her var det lov å si sin hjertens
mening, her var det ingen som ble fornærmet over friske tanker
og provoserende
utspill. Her var det kort sagt albuerom og takhøyde. Her
blomstret handel og industri og det klamme grep som kirken hadde
over hele samfunnslivet i Frankrike var her nesten som forduftet.
Også her var det selvsagt religionsutøvelse og kirkemakt,
men religionen var ingen tvangstrøye som alle måtte
innrette seg etter. Her var det fritt frem for offentlig kritikk
uten at debattantene ble kastet i fengsel etterpå.
Voltaire plukket raskt opp det engelske språket, både
skriftlig og muntlig, og ble dermed kjent med engelsk diktning (bl.a.
William Shakespeares skuespill som på den tiden var nærmest
helt ukjent i Frankrike) og engelsk vitenskap – særlig
matematikeren og fysikeren Isaac
Newtons (1642-1727) og den politiske filosofen John
Lockes (1632-1704) arbeider.
Da han la kursen hjemover igjen i 1729, var han derfor proppfull
av nye ideer og struttet av nytt pågangsmot. Etter dette oppholdet
var han blitt en enda mer glødende forkjemper for borgerfrihet
og sunn fornuft, og en enda sterkere motstander av religiøs
konformitet
og underkastelse, enn han var før han dro.
«Lettre philosophiques»
Etter et par år med hektisk skribentvirksomhet i Frankrike
var tiden moden for en ny imponerende bok fra Voltaires hånd.
I 1734 ga han ut Filosofiske brev (Lettre philosophiques).
I dette verket retter han et sviende angrep på det bakstreverske
franske samfunn med bakgrunn i sine erfaringer fra det liberale
engelske samfunnet.
Ordforklaringer
empirisme:
filosofisk lære som hevder at all kunnskap om virkeligheten
må begynne med sansningen, ikke med tenkningen
rasjonalisme:
filosofisk lære som hevder at kunnskap om virkeligheten
utgår fra tenkningen
I brevs form (brevene er fiktive)
argumenterer han i kjent stil for religiøs åpenhet
og toleranse, men denne gang også for et nytt syn på
virkeligheten. Med utgangspunkt i Lockes empirisme
mener han at vi må oppgi troen på at vi kan forstå
virkeligheten utfra religiøse dogmer
eller filosofiske forestillinger alene. Voltaire lar den berømte
rasjonalistiske
filosofen René
Descartes (1596-1650) få på pukkelen nettopp fordi
han hele tiden fortaper seg i filosofiske spekulasjoner og resonnementer
istedenfor å vende seg mot det
«virkelige» liv. En ekte filosof, mener Voltaire,
observerer fakta og trekker slutninger fra disse, han graver seg
ikke ned i virkelighetsfjerne grublerier. Descartes er og blir en
tåkefyrste
i Voltaires øyne. Locke og Newton derimot...
Mot slutten av boken går Voltaire til frontalangrep på
den franske kristne filosof og matematiker Blaise
Pascal (1623-1662). Pascal hadde ment at den menneskelige fornuft
kommer til kort overfor den kristne åpenbaring og at det beste
vi kan gjøre er å innse vår syndighet
og gjøre
bot. Men ifølge Voltaire kunne dette umulig være
selve meningen med livet. Var det ikke langt viktigere å gjøre
noe aktivt i den verden vi lever i, var det ikke bedre å sikre
lykke og velferd for flest mulig mennesker ved å gjøre
fremskritt i kunst og vitenskap? Menneskets natur streber mot en
slikt mål, hevder Voltaire.
Denne kortfattede publikasjonen
utgjør et veiskille
i tenkningens historie. Enda så liten den er oppsummerer den
på fremragende måte tenkesettet til de europeiske opplysningsfilosofene
på 1700-tallet. Ved sitt veltalende klarsyn demonstrerer
den klart og tydelig hvor det moderne menneske er på vei.
Ideer til filosofiske samtaler
- Personlig kunne Voltaire være både falsk, hevngjerrig,
nytelsessyk og litt av en spyttslikker. Likevel beundrer vi
ham idag for hans rettferdighetsiver og nådeløse
kamp mot intoleranse og svik. Hva er egentlig sammenhengen mellom
det faktiske liv vi lever og de tingene vi produserer (f.eks.
tale og tekst)? Hva skjer med et menneske som lever på
én måte, men forfekter en helt annen måte
å leve på?
Det heter seg at det bør være «samsvar mellom
liv og lære», men hvorfor det egentlig? Hva er det
som er så galt med å hevde at én ting er
riktig og så gjøre noe helt annet? Er det mulig
hele tiden å leve slik man mener at livet burde leves?
Hvis ja, hvorfor er det da så få som gjør
det? Hvis nei, hva er da poenget med å kreve samsvar mellom
liv og lære? Burde vi ønske at flest eller færrest
mulig mennesker var som Voltaire?
- Voltaire tok seg pseudonymet «Voltaire». Idag
er det vanlig å ta seg et kallenavn (nickname) når
vi går på chat- og nyhetsgrupper på Internett.
Hvorfor velger vi noen ganger å fremstå med et annet
navn enn vårt eget? Er det fordi vi:
– er redd for at noen skal gjøre narr av navnet
vårt?
– er mindre sårbare dersom ingen kjenner navnet
vårt?
– tør å gjøre andre ting dersom vi
er anonyme?
– kan fremstå som en annen enn den vi egentlig er?
Hvis vi svarer ja på flere av disse spørsmålene:
betyr dette at navnet vårt er noe «hellig»
som vi ønsker å beskytte? Eller føler vi
kanskje at det er noe av av oss selv i navnet vårt? Men
hvordan kan noe av oss selv komme inn i selve navnet, er ikke
navnet vårt et helt tilfeldig navn som foreldrene våre
en gang ga oss?
- Kunstnere har stort sett ikke så mye penger. Noen kunstnere
bryr seg ikke om penger i det hele tatt. De lever fullt og helt
for kunsten sin. Hva er forskjellen på en som lever for
kunsten sin og en som lever for å tjene mest mulig penger?
Hva ville du selv valgt? Lever en kunstner et bedre liv enn
en som søker rikdom? Eller er det kanskje omvendt? Går
det an å være kunstner og søke rikdom samtidig?
Er man en dårligere kunstner dersom man også er
glad i penger?
Voltaire var som vi har sett en noe annerledes kunstner. Han
tjente store penger på handel og spekulasjon og ble rik
som en fyrste. Samtidig var han en stor forfatter som satte
dype spor etter seg i verdenshistorien. Er han mer vellykket
som menneske fordi han klarte både å skape stor
kunst og tjene masse penger? Tror du bøkene og skriftene
hans hadde blitt enda bedre om han ikke hadde vært så
opptatt av å tjene penger? Eller er verkene hans slik
de er nettopp fordi han var en slik grisk person som han var?
Penger har alltid vært et viktig middel for å oppnå
respekt, beundring og anerkjennelse fra andre. Hvilke andre
midler har vi til rådighet, hva annet enn å tjene
penger kan vi gjøre for å vinne beundring fra menneskene
rundt oss? Kan vi gjøre andre ting idag enn man kunne
på 1700-tallet? Blir vi egentlig mer respektert og beundret
jo mer penger vi har? Hva hvis vi mister alle pengene våre?
Forsvinner respekten da? Var det isåfall egentlig tale
om respekt i utgangspunktet?
- Voltaire blir fornærmet + Voltaire får juling
= Voltaire blir kastet i fengsel. Er dette rettferdig? Hvordan
ville du dømt i denne konflikten? Er det grunner som
taler for at Voltaire burde fengsles? Et det grunner som taler
for at familien Rohan burde fengsles? Hvilke grunner veier tyngst?
Spiller det noen rolle hvor aksepterte, hvor «godt likt»,
de to partene er i samfunnet?
- Empirisme og rasjonalisme er to filosofiske retninger som
har hvert sitt svar på spørsmålet om hvordan
vi oppnår kunnskap om virkeligheten. Empirismen mener
at alt begynner med sansning, rasjonalismen mener at alt kan
tilbakeføres til tenkningen eller fornuften. Hva tenker
du om dette spørsmålet? Hvordan ble du først
klar over at du var du? Var det gjennom en tanke du plutselig
fikk – eller var det fordi du har kjent og luktet og sett
på kroppen din siden du var et lite spedbarn?
|
|
|