Voltaire (2)
François Marie Arouet de Voltaire [vål'tær]
Tekst/illustrasjoner:
Øyvind Olsholt/Salmonsens konversasjonsleksikon, Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Øyvind Olsholt og Anne Schjelderup
Sist oppdatert: 8. februar 2004
Voltaire
(1694-1778) var en samfunnskritiker og filosof og en av de ledende
skikkelsene i den franske opplysningsfilosofien på 1700-tallet.
I likhet med Montesquieu tilbragte han flere år i England
og han skrev begeistret om alt det han så og hørte
i her. Men selv om han oppnådde stor anerkjennelse, kom han
også opp i mange vanskeligheter på grunn av skriftene
sine. Han ble flere ganger kastet i fengsel og ble til og med kastet
ut av landet. – Voltaire levde et dramatisk og innholdsrikt
liv fra begynnelse til slutt. I denne andre delen skal vi ta for
oss siste halvpart av livet hans. Her vil vi se at opplever både
motgang og medgang, men at det hele ender godt...
Andre del
En god venninne er bra å ha
De «engelske brevene» ble ikke vel mottatt da de ble
utgitt i Frankrike (boken ble først utgitt på engelsk
i England). Bokhandleren ble kastet rett i Bastillen. Det ble utstedt
arrestordre på Voltaire etter utgivelsen og han måtte
derfor flykte fra Paris. Igjen. Denne gangen endte han opp (med
regjeringens tillatelse) hos en fornem venninne som eide et slott
i Cirey (i Champagne): Marquis de Châtelet.
Hos henne hadde han et sikkert tilfluktssted de neste ti årene
(fra ca. 1734 til ca. 1744). Cirey var et perfekt tilholdssted for
Voltaire. Det lå nærme Paris, slik at han lett kunne
holde kontakten med de miljøer som var viktig for ham der.
Samtidig lå det ikke langt fra grensen til Tyskland og Sveits.
Derved kunne han raskt flykte dit dersom han skulle komme i for
mye trøbbel i Frankrike. Han hadde altså ingen illusjoner
om at han skulle bli omfavnet av myndighetene med det første...
Marquisen av Châtelet var en intellektuelt meget oppegående
dame og hun forsøkte å påvirke ham til å
arbeide mer med naturvitenskap, særlig fysikk. Hun fikk til
og med installert laboratorier på slottet slik at de sammen
kunne utføre mer avanserte eksperimenter. Og så tok
hun meget godt vare på François på sitt luksuriøse
slott. Selv var han strålende fornøyd med å bo
hos henne og han produserte her artikler, bøker og teaterstykker
på
løpende bånd.
Mens han bodde hos Marquisen mottok han brev av den tyske kronprins
Fredrik (som senere skulle bli kong
Fredrik den Store av Prøyssen). Fredrik var forbitret
over den strenge behandling han måtte tåle fra sin far
og søkte til sin helt Voltaire i håp om støtte
for sin sterke frihetslengsel. Voltaire ble nok smigret over den
unge prinsens beundring og etter kort tid var de blitt gode brevvenner.
Fredrik inviterte nå Voltaire til å komme og bo hos
ham i Prøyssen, men det skulle ennå gå mange
år før den beryktede skribenten benyttet seg av tilbudet.
Akkurat nå, dvs. på 1740-tallet, var den ærgjerrige
mesterskribenten mest opptatt av å innynde
seg på hoffet i Versailles. Han begynte å skrive
lovtaler
over den franske kongeslekten og slesket og smisket alt han kunne
for å
gjøre sine hoser grønne hos kongen, Ludvig XV.
Han fikk da også uttelling for sitt strev: han fikk stilling
både som kammerherre
og kongelig historieskriver. I 1746 ble han også medlem av
det franske Akademiet, noe som var forbeholdt de få.
I unåde (også) hos kong Fredrik den Store
Men
i 1749 døde Marquisen av Châtelet. Det fikk umiddelbare
konsekvenser for Voltaires anseelse ved hoffet i Versailles. Det
ble straks krangling og kiving og konkurransen fra andre diktere
og filosofer ble etterhvert litt vel påtrengende. Dermed fant
han det nå for godt å akseptere det gamle tilbudet fra
Fredrik, som i mellomtiden hadde blitt konge av Prøyssen.
Han hadde nå tatt navnet Fredrik II. De to hadde
holdt kontakten gjennom alle år og Voltaire hadde hele tiden
vært en god og samvittighetsfull lærer for Fredrik.
Voltaire flyttet til Tyskland i 1750 og bodde der til 1753. Det
var nok deilig for Voltaire å komme til det tyske hoff etter
alle de bitre intrigene ved hoffet i Versailles. I Tyskland ble
han dyrket som den store «filosofguden» av alle de skjønnånder
og vitenskapsmenn som frekventerte
Fredriks hoff. Så her utviklet han sine revolusjonære
tanker videre. Blant annet fikk kristendommen gjennomgå. Kristendommen
var i hans øyne en asketisk
religion som undertrykket all kultur og all menneskelig ånd.
Han rettet sine anklager mot en kirke som i mange hundre år
hadde gjort hva den kunne for å knuse ethvert fritt og selvstendig
menneske. Mot dette satte Voltaire den sunne fornuft og den frie
tenkning. Istedenfor kristendommens mangel på toleranse ønsket
han seg materiell fremgang og vekst, respekt for menneskets rettigheter
og avskaffelse av tortur og harde straffer.
Voltaire var slik sett en uforbederlig optimist. Han hadde en klippefast
tro på menneskehetens egne evner til å sørge
for rettferdighetens endelige seier på jord, uten religionens
hjelp. Men – merkelig nok? – Voltaire trodde også
på Gud; selvfølgelig ikke på den kristne, religiøse
guden, men på Gud som et styrende fornuftsprinsipp i tilværelsen.
En slik Gud var det fornuftig å slutte seg til, mente han.
Han trodde altså ikke på Gud fordi det stod i bibelen
eller fordi kirken hevdet at det var slik, men fordi det var logisk.
Bravo! Fredrik og alle de andre ved det kongelige prøyssiske
hoff jublet av begeistring.
Men også i Tyskland skulle Voltaire etterhvert gjøre
seg til uvenn med mennesker. Han sjikanerte
og laget intriger,
han viste sin forretningsgriskhet, sin havesyke
og sin giftige
tunge. På toppen av det hele forsøker han å
latterliggjøre presidenten i kong Fredriks vitenskapsakademi,
Maupertuis, i et anonymt skrift. Fredrik ble til slutt
så rasende at Voltaire fant det best å
skygge banen helt
og holdent. Men etter kongens ordre ble han stanset på
grensen. Igjen havnet han i fengsel. Han ble sluppet ut etter en
måneds tid, men siden han hadde en mistanke om at han ikke
var spesielt velkommen i Frankrike heller, dro han nå likegodt
til Sveits.
«Patriarken fra Ferney»
Her kjøper han landstedet Ferney i Sveits og landsbyen
Tournay i Frankrike. Begge disse stedene lå såpass nærme
grensen at han kunne hoppe frem og tilbake alt ettersom han ble
upopulær hos myndighetene i de to landene. Men mens han bodde
her (og der), gjorde han også mye godt. Riktignok kunne han
fremdeles være både tarvelig
og smålig
av seg, han kunne være hyklersk, falsk og feig overfor andre
personer. Men sine opplysningsideer sviktet han aldri.
Til sin død kjempet han mot presteskap og kirke for toleranse
og humanitet, opplysning og fremskritt. Han kunne være svært
generøs overfor mennesker i nød, og ved flere anledninger
forsvarte han tappert mennesker som var blitt uskyldig dømt.
Dette gjorde at han etterhvert ble elsket og beundret av befolkningen.
Han fikk tilnavnet «Patriarken
i Ferney», dels på grunn av hans glødende engasjement
for andres ve og vel, dels på grunn av den nesten ufattelige
mengde løpesedler, pamfletter,
brev og satirer han i årene på Ferney sendte ut over
det hele Europa – et veritabelt
bomberegn av kontroversielle
og provoserende ideer som slo gnister til alle kanter. Han var nå
(fra midten av 1760-tallet) berømt over hele verden og ved
siden av alle skriveriene sine opprettholdt han en svært omfattende
korrespondanse.
Han skrev ikke bare med kongelige, adelige og vitenskapsfolk, men
også med skuespillere, prester og kjøpmenn.
Ludvig XV
På disse godsene levde han den siste delen av sitt liv, rik
og uavhengig som en hvilken som helst fyrste. Takket være
sine vellykkede økonomiske spekulasjoner kunne han håve
inn store inntekter. Nå var det plutselig han,
patriarken, som kunne sitte og ta imot henvendelser fra «de
store herrer» i det franske samfunnet, «herrer»
som tidligere kanskje til og med hadde vært hans motstandere
og rivaler.
Da Ludvig XV døde i 1774, ble landsforvisningen mot Voltaire
opphevet og samme år vendte han tilbake til Paris. Her ble
han mottatt, ikke bare som en helt, men nærmest som en triumfator,
som en konge, nesten som en gud. Nå, på
tampen av sitt liv, var han blitt Frankrikes store stolthet
som alle bøyde seg nesegrus
for. En kveld i 1778 overvar han fremførelsen av sitt skuespill
Iréne på en av de store hovedstadsscenene.
Publikum var elleville av begeistring og det er et spørsmål
om det ikke var alt oppstusset denne aftenen som gjorde at han noen
uker senere, natten til 31. mai 1778, døde som følge
av utmattelse og overanstrengelse.
Voltaire fikk en kristen begravelse i all hast, før myndighetene
rakk å forby det. Under revolusjonen, i 1791, ble levningene
hans flyttet til Panthéon.
Epilogue (sluttord)
Voltaire regnes som en av de største av alle franske skribenter.
Selv om bare noen av verkene hans fremdeles kan sies å være
aktuelle, beundres han verden over som en fryktløs korsfarer
mot tyranni, renkespill,
brutalitet og ondskap (selv om han altså selv ikke alltid
var blant de hederligste og redeligste). Skriftene hans er dessuten
bærer av typiske franske kvaliteter: her er briljant
kritikk, overstadig vidd
og sviende satire. Hele hans produksjon, kan vi si, strekker seg
mot et ideal om fremskritt og opplysning som taler til hele menneskeheten
– og som skulle skaffe revolusjonsbevegelsen rikelig med ved
til bålet...
Ideer til filosofiske samtaler
- Voltaire smisket og smigret for å innynde seg hos dem
som satt med makten. Samtidig viser hans skrifter at han i virkeligheten
ikke hadde så mye til overs for disse menneskene og det
de stod for. Men, ved ikke å vise sine egentlige følelser
fikk han muligheten til å skrive og til å spre ideer
som han mente kunne bidra til en bedre verden.
Synes dere at det noen ganger er greit å «spille
falskt» hvis hensikten er å kunne gjøre noe
godt for andre? Er det i tilfelle også greit å «spille
falskt» dersom hensikten er å oppnå fordeler
for seg selv?
- Voltaire anklaget kirken for å være dogmatisk
og autoritær. Mot dogmer og fanatisme satte han den sunne
fornuft og den frie tenkning. Han mente at man ikke skal tro
på noe som man ikke kan komme frem til ved hjelp av fornuften,
dvs. på egen hånd.
Tror dere det er mulig å forstå absolutt alt ved
hjelp av fornuften? Er det visse ting som det ikke er mulig
å forstå i det hele tatt? Er det andre ting som
det virker ulogisk, eller ufornuftig å tro på, men
som kan være sant likevel? (se også Filosofisk
øvelse om det som kan tenkes og det som kan være
sant)
- Voltaire trodde på Gud som et styrende fornuftsprinsipp
i verden. Tror dere at det finnes en bevissthet «bak»
den verden vi oppfatter med sansene våre? Tror dere det
finnes en fornuft eller logikk «bak» verden slik
den fungerer? Går det an å tenke seg en slik bevissthet
og fornuft uten å tenke på den som en eller annen
form for religiøs Gud? Hva er Gud uten religionen som
menneskene har skapt? Hva er menneskenes religion uten en Gud?
|
|
|