Filosofiske samtalerI en filosofisk samtale forholder vi oss aktivt til andres tanker samtidig som vi venner oss til å begrunne våre egne ideer og forestillinger. Ideelt sett fungerer den voksne i samtalen som en sannhetssøkende Sokrates som, til tross for alle kunnskaper og all livserfaring, er ydmyk og lyttende i forhold til barna og deres bidrag. Interesserte kan også besøke Barne- og ungdomsfilosofenes hjemmesider: www.buf.no. Her finner du bl.a. en rekke essays og artikler, utførlige litteraturlister og en internasjonal lenkesamling. Om filosofiske samtalerDette «lynkurset» er et tenkt som et aller første møte med filosofiske samtaler med barn og ungdom. Her beskrives også hvordan de filosofiske ressursene på Skoletorget kan benyttes for å gjøre filosofiske samtaler til en integrert del av undervisningen i skolen. Gå til lynkurs Filosofiske samtaler med barn og ungdom – en presentasjonI denne presentasjonen får du vite mer utførlig hva som kjennetegner den filosofiske samtalen, hvordan du blir en filosofisk samtaleleder, hvordan du går frem i samtalen pluss mye annet. Her finner du også mange nyttige tips og erfaringer hentet fra vår egen praksis som barne- og ungdomsfilosofer. Gå til presentasjonen Børn og filosofi — en let indføringPer Jespersen er en dansk pionér innen filosofering med barn-bevegelsen. Han har arbeidet med barn og filosofi de siste 25 år og driver også en egen skole på Syd-Jylland. Les mer Boken Børn og filosofi — en let indføring er en glimrende introduksjon til temaet. Den er instruktiv, dyptloddende, rik på eksempler, velskrevet, inspirerende — og kortfattet. Dessverre har den ikke vært å få tak i på lang tid. Derfor publiserer vi den nå på Skoletorget (med forfatterens tillatelse). Gå til boken |
KRL |
|||
© www.skoletorget.no |