Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofiske samtalerForsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Ta vare på hverandre Jeg har aldri hørt maken... Aktivitet: Hemmelige venner
 Jeg har aldri hørt maken...
 

Hemmelige venner

Sist oppdatert: 30. mai 2004

Det finnes mange varianter av fadderordninger hvor barna kan lære seg å ta vare på hverandre. Her er to forslag:

Hemmelig venn

Forklar elevene at de nå skal få i oppgave å være «hemmelig venn» for hverandre. De skal alle få utdelt en av de andre i klassen som de skal være ekstra oppmerksomme overfor, og prøve å hjelpe så godt de kan. Men de skal ikke fortelle noen hvem de skal være venn til – heller ikke til den de skal være venn til. Men først må de lage en liten påminner til de som skal være hemmelig venn; alle må derfor lage en fin navnelapp som deres hemmelige venn kan få.

Alle elevene får deretter utdelt en lapp med tykt papir slik at de kan dekorere den med navnet sitt. Ha gjerne med tusj, glitter, noen fine fjær o.l. slik at de kan gjøre det fint. Samle inn lappene, og del dem ikke ut før timen er slutt. De kan få hver sin lapp på veien ut, slik at ingen andre får sett hvilken lapp de får. Minn dem på at de ikke må fortelle hverandre hvem de er venn til. Uken etter kan dere snakke litt mer om hvorfor det kan være fint å være oppmerksom mot hverandre (bruk spørsmålene under) – og spørre om det er skjedd noen forandring i klassen. Kanskje det er noen som har funnet ut hvem som er deres «hemmelige venn»? Hvis det er mange som har funnet ut hvem som er vennen deres kan dere bytte ut vennene med noen andre. Elevene kan være hemmelige venner minst en uke til...

Å være en hjelper for andre

Alle barna får i hjemmelekse å finne et menneske som de kan hjelpe. De kan f.eks. velge seg ut en på skolen som ikke har så mange venner og som de kan tilbringe tid sammen med, eller de kan plukke seg ut andre mennesker i nærmiljøet. Neste uke forteller de hvem de har valgt og hva de har gjort for å hjelpe.


filosofi-ikon

Ideer til filosofiske samtaler


  1. Hvem har du ansvar for?
    Har du et ansvar for at menneskene rundt deg har det bra? Kan du velge selv hvem du vil ha ansvar for eller er det noen du har ansvar for uansett?

    Har du ansvar for at disse har det bra:
    • de du vil være venner med?
    • de som har lyst til å være venner med deg?
    • søsknene dine?
    • foreldrene dine?
    • naboene dine?
    • de som bor på gamlehjem?
    • fattige barn i andre deler av verden?
    • deg selv?

    Finnes det mennesker som ingen har ansvar for? Finnes det noen som alle har ansvar for?
  2. Grunner for å ha et større ansvar
    Er det noen som har mer ansvar enn andre? Hvorfor har de i tilfelle det: er det fordi de er:

    • flinke?
    • kloke?
    • sterke?
    • voksne?
    • rike?
    • populære?

    Har de som er populære et ekstra stort ansvar fordi de har så mange venner å tenke på? Har de et ansvar for de som har lyst til å være like populære som dem?