|
|
Lukten av mat
En japansk fortelling om betaling
Tekst/illustrasjoner:
Heidi Dahlsveen (www.dahlsveen.no)/Ariane
Schjelderup
Filosofiske spørsmål:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 15. november 2003
I
denne japanske fortellingen møter vi en grisk restauranteier
som vil ta seg betalt for lukt. Han mener nemlig at den fattige
studenten som bor over restauranten hans stjeler matlukt! Men har
han egentlig rett til å kreve erstatning for et slikt «tyveri»
av lukt – og hva slags type betaling vil det i tilfelle være
riktig å kreve?
Denne fortellingen er kanskje ikke
så «matnyttig» i forhold til det å lære
seg matematikk. Men den tar opp noen relevante spørsmål
bl.a. om hva man kan ta betalt for, og hva slags type betaling man
kan forvente for forskjellige goder. Så hvorfor ikke for en
gangs skyld legge kalkulatorene til side, og ta seg tid til denne
historien og de tankene som følger med...
I Japan levde det en gang en fattig student. Han var så fattig
at det eneste han spiste var ris. Studenten levde over en fiskerestaurant.
Derfor passet studenten på å spise sin ris hver gang
eieren forberedte maten som skulle serveres. For lukten av maten
som ble laget, steg opp til studenten, og den gode matlukten fikk
risen til å smake bedre.
Men eieren av restauranten oppdaget dette og anklaget studenten
for tyveri. Rasende dro han studenten fremfor den store, vise dommeren
Ooka. Hans klage var at studenten stjal lukten fra hans måltider,
og dermed måtte betale.
Tilhørerne hadde samlet seg og ventet spent på den
vise dommerens dom. Hvordan ville han behandle dette?
«Har du noen penger?», spurte Ooka studenten.
«Kun tre mynter,» svarte studenten.
«Frem med dem», kommanderte dommeren. Menneskeflokken
var forbauset. Ooka den vise var i ferd med å dømme
galt. Han skulle tvinge den fattige studenten til å betale
for lukten. Restauranteieren smilte lykkelig over å ha vunnet.
Studenten gjorde det han ble bedt om. Han tok frem myntene og holdt
hånden med myntene frem mot dommeren.
«Det er alt jeg har!», sa han trist.
«Det er nok», sa Ooka, «Hell myntene over i den
andre hånden.»
Studenten gjorde det han var blitt bedt om, og det klinget i myntene
ettersom de falt fra hans høyre hånd og ned i hans
venstre.
«En gang til», kommanderte Ooka.
Både studenten og menneskeflokken var forvirret. Kling, kling,
kling, sa det når myntene traff hverandre.
Ooka snudde seg mot restauranteieren.
«Så, nå har du fått din betaling!».
Eieren var forvirret. «Hva? Hva mener du? Betalt? Jeg har
ikke mottatt noen penger? Alt han gjorde var jo å helle pengene
fra den ene hånden til den andre. Hvordan kan det ha seg at
jeg da har fått min betaling??»
Ooka sa: «Du har fått betaling for lukten av dine måltider,
med lyden av mynter!»
Ideer til filosofiske samtaler
- Var dette en rettferdig dom, eller er det noe du ville ha
forandret på – eventuelt lagt til? Bør alltid
en penge- eller byttehandel mellom mennesker være rettferdig?
- Studenten dømmes til å betale for lukt av mat
med lyd av penger, men er dette egentlig en likeverdig byttehandel?
Lukten av mat betyr jo faktisk noe for den fattige studenten,
mens lyden av pengene kanskje ikke gir noe tilbake til restauranteieren
(annet enn irritasjon over å føle seg snytt). Hva
skal til for at en byttehandel skal være likeverdig? Hva
skal til for at en byttehandel skal være rettferdig –
eller er det alltid slik at likhet og rettferdighet er det samme,
uansett om de som bytter står på like fot eller
ikke?
- Grunnen til at restauranteieren ville ha betaling var at
han oppdaget at studenten benyttet seg av matlukten til egen
fordel. Kunne man tenke seg en omvendt situasjon: at studenten
ville ha betalt av restauranteieren fordi matlukten plaget ham?
Hvilke kriterier ville du ha satt som betingelser for å
kunne kreve betaling for å måtte tåle plagsomme
sanseopplevelser som f.eks. sjenerende lys, bråk eller
vond lukt? Og hvordan skulle man gå frem for å kunne
måle verdien av dette?
- Når vil det være riktig å betale for en
lukte- eller lyd-opplevelse; kommer det an på intensjonen
til den som er ansvarlig for opplevelsen, på kvaliteten
av opplevelsen eller kommer det an på hvor stor verdi
den har for den som opplever den? Og hvilken type betaling kan
man forlange for noe så flyktig som en sanseopplevelse?
Kanskje er det egentlig feil å ta betaling i klingende
mynt for behagelige eller pirrende lukter, lyder - eller noen
sanseopplevelser overhodet?
- Restauranteieren anklaget studenten for å stjele matlukt.
Men går det an å stjele en lukt eller en lyd? Hva
hvis vi f.eks. piratkopierer en lydfil fra nettet, stjeler vi
da lyd - eller er det noe annet vi stjeler?
|
|
|
|
|