Du er her: KRL Norsk Engelsk Matematikk Samfunnsfag Natur & miljø TverrfagligFilosofiske samtaler Forsiden Forum E-postliste Kontakt Hjelp Om
1.-4. klasse Sortering Alt som glitrer...
 Sortering deco
 

Alt som glitrer...

Tekst/illustrasjoner:
Heidi Dahlsveen (www.dahlsveen.no)/Ariane Schjelderup
Filosofiske spørsmål:
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 15. november 2003

At ikke alt har samme verdi for alle er noe vi vet fra før. Men det er sjelden dette er så opplagt som i denne fabelen fra Spania, som handler om hanen som skrapte etter mat i hønsegården - og fant noe han ikke likte...


På en bondegård fantes det engang en hane. Dagen lang gikk han og skrapte og pirket i jorda. Der lette han etter frø, korn, mark og andre godsaker.

En dag fant han en dyrebar edelsten som noen hadde mistet. Skuffet sparket han den til siden og sa: «Typisk meg, uheldig som jeg er. Jeg som hadde håpet på en feit mark!»

For det som er verdifullt for noen, er verdiløst for andre.


Ideer til filosofiske samtaler


  1. Hvorfor var den fine steinen verdiløs for hanen? Hva måtte til for at steinen skulle ha verdi for den? Kanskje vi kunne ha lært hanen opp til å finne steiner, og belønnet den med mat; hadde steinen vært verdifull for den da? Andre forslag?
  2. Hvorfor tror du noen vil betale mye penger for en stein; hadde det ikke vært mye bedre å bruke pengene på noe som vi kan bruke, som f.eks. en bil, et hus eller tegnesaker? Eller noe som hadde vært gøy, som f.eks. å gå på tivoli? Ville edelstener ha kostet så mye hvis det ikke var noen som hadde lyst til å kjøpe dem? Eller om det ikke var noen som hadde penger til å kjøpe dem?
  3. Hanen hadde lyst på en feit mark; for den ville en slik mark ha vært verdifull. Men ville en feit mark ha vært verdifull for deg hvis du fant den? Hva ville ha vært mest verdifullt å finne for deg? Og hva er det du har som er mest verdifullt - eller som det hadde vært verst å miste?
  4. Hvordan kan vi finne ut om noe er verdifullt? Kan vi spørre oss selv om hva vi synes er verdifullt, kan vi spørre vennene våre - eller må vi spørre voksne for å finne ut av det? Kanskje avhenger verdien av hvor vi er hen; kanskje vi må betale mer for f.eks. rent drikkevann om vi er i ørkenen enn om vi står ved siden av en elv? Hvem er det egentlig som kan bestemme hva som er verdifullt og hva noe bør koste?
tilbake-knapp frem-knapp

 
tilbake-knapp  filosofi-ikon  frem-knapp
lyd-ikon
[her kommer en innlesning av teksten]
Når du holder musen over de uthevede ordene i teksten, dukker det opp en forklaring!
VERDIER
Du er her Alt som glitrer...
utskrift
Teksten med filosofiske spørsmål
Verdiskalaer
aktiviteter
Verdiskalaer
© www.skoletorget.no