Menneskerettighetserklæringen av 1789
Fra stendersamfunn til demokrati
Tekst/illustrasjoner:
Anne Schjelderup/Clipart.com
Filosofiske spørsmål:
Anne Schjelderup og Øyvind Olsholt
Sist oppdatert: 8. februar 2004
Verdens
første generelle erklæring om menneskers rettigheter
så dagens lys i Frankrike i 1789. Den bærende ideen
var at alle mennesker har bestemte rettigheter kun i kraft av å
være født som mennesker. Her skal vi se nærmere
på bakgrunnen for erklæringen og hvordan denne begivenheten
markerer det moderne europeiske demokratis fødsel.
Rettigheter som forutsetning for den nye konstitusjonen
Idéen om at alle mennesker var like mye verdt uansett hvem
de var eller hvor de bodde var en svært radikal
idé på 1700-tallets Europa. Gjennom opplysningstiden
hadde den imidlertid blitt utbredt, og særlig blant borgerskapet
var dette en stadig mer vanlig forestilling. Denne ideen ga også
borgerskapet et ideologisk
grunnlag for å kjempe imot adelens særrettigheter og
kongens eneveldige makt.
Ideen hadde også gjennomslagskraft i den nye nasjonalforsamlingen.
Nå som forsamlingen hadde arbeidsro til å utforme en
ny konstitusjon
for landet, begynte man dette arbeidet med først å
utforme en generell erklæring om menneskets rettigheter,
dvs. en skriftlig erklæring om menneskenes rettigheter. Denne
erklæringen skulle fungere som et arbeidsdokument for den
nye konstitusjonen.
Den første generelle menneskerettighetserklæringen
Menneskerettighetserklæringen
av 1789 er ikke den første erklæring om menneskers
rettigheter som er blitt laget. Flere slike erklæringer hadde
blitt laget tidligere. Bl.a. hadde amerikanerne i forbindelse med
den amerikanske frigjøringskrig skrevet en borgerrettighetserklæring
(på bildet til venstre blir erklæringen offentliggjort
og lest opp for aller første gang).
Men alle tidligere erklæringer hadde vært knyttet
til det aktuelle tid og sted, og hadde kun omhandlet rettighetene
til en bestemt befolkningsgruppe. Den amerikanske borgerrettighetserklæringen
omhandlet f.eks. kun rettighetene til de hvite innbyggerne i Amerika.
Den franske menneskerettighetserklæringen var den første
generelle
erklæring om menneskers rettigheter som verden har sett.
Denne erklæringen skulle nemlig være gyldig for alle
mennesker – uansett rase, økonomi, religion, nasjonalitet,
politisk tilhørighet osv. Det var altså omfanget
av erklæringen mer enn innholdet som gjorde den så
unik.
Rettsstat og demokrati
Mennesket omtales på to forskjellige måter i erklæringen:
som individ
og som borger:
- Som individ har mennesket rett til å slippe
forfølgelse på grunn av hvem man er eller hva man
mener, vilkårlig fengsling (å bli fengslet uten ved
lov og dom), rett til selv å velge religion og livssyn
osv. Disse ideene danner bakteppet for det som senere skulle
utvikle seg til å bli den moderne, vestlige rettsstat.
- Som borger har mennesket rett til selv å ta
del i samfunnets styre og stell. I denne delen av erklæringen
legges det teoretiske grunnlag for det moderne demokrati
som styreform.
Oppgjør med stendersamfunnet
Menneskerettighetserklæringen
formulerte altså borgerskapets oppgjør med det gamle
eneveldet
og stendersamfunnet, og fungerte samtidig som programerklæring
for revolusjonen. Slik kan den første paragrafen i erklæringen
– «Menneskene fødes og forblir frie og like
i rettigheter» – forstås som dødsdommen
over stendersamfunnet, det samfunn der noen få nøt
godt av særskilte privilegier bare fordi de tilfeldigvis
var født inn i en viss familie. På samme måte
kan paragrafen der det slås fast at ingen skal kunne fengsles
uten lov og dom betraktes som et oppgjør med kongens tidligere
rett til å utstede ordre om vilkårlige arrestasjoner.
Slik var erklæringen et uttrykk for borgerskapets syn på
statsmaktens legitimering,
organisasjon
og oppgaver.
Staten henter altså sin legitimitet direkte fra folket, og
statens primære oppgave må derfor bli å sikre
folkets frihet og rettigheter. Dette i motsetning til det gamle
eneveldet der staten fikk sin legitimitet av Gud. Slik begrunnet
menneskerettighetserklæringen det styresett borgerskapet
ønsket: demokratiet.
Mennesket er samfunnets sentrum, ikke Guds vilje
I tidligere tider hadde samfunnet blitt begrunnet utfra en forestilling
om hva som var Guds vilje. Man betraktet det jordiske livet som
en forberedelse til det neste liv, og det var derfor om å
gjøre å leve mest mulig i tråd med Guds vilje
som styrte over det dette neste livet. Men gjennom opplysningstiden
var nå plutselig mennesket blitt samfunnets sentrum istedenfor
Gud. Det jordiske livet fikk nå mening i seg selv, og det
var dermed individets oppgave å skape og forme sin egen tilværelse.
I tråd med dette gjorde menneskerettighetserklæringen
det enkelte menneske til samfunnets midtpunkt. Individets frihet
stod i sentrum, og det var individets rett til frihet, eiendom,
sikkerhet og fritak fra undertrykkelse som skulle sikres. Frihet
ble her definert som retten til å kunne gjøre alt
som ikke skader andre.
Noen former for frihet ble ansett som så viktige at de måtte
nevnes spesielt. Dette gjaldt ytringsfriheten
og religionsfriheten.
Viktige rettsprinsipper ble stadfestet – slik som bl.a. prinsippet
om at tiltalte er uskyldig inntil han er kjent skyldig av en domstol.
Det ble også sagt at alle borgere i staten hadde rett til
å ta del i landets styre.
Fra direkte demokrati til maktfordeling
I utgangspunktet ønsket forfatterne av menneskerettighetsdokumentet
å følge Rousseaus prinsipp om direkte demokrati,
dvs. at hver enkelt innbygger er med og bestemmer hvordan landet
skal styres. For Rousseau var dette det eneste akseptable styresett,
for det var bare gjennom direkte demokrati at individet selv kunne
være med på å utforme de lover som begrenset
dets handlingsfrihet.
Det var imidlertid klart at dette ville være umulig å
gjennomføre i praksis. Erklæringen endte derfor med
å anbefale et styresett basert på maktfordelingsprinsippet:
makten i samfunnet skal fordeles mellom forskjellige og uavhengige
institusjoner. I erklæringen står det klart og tydelig:
«Et samfunn hvor borgernes rettigheter ikke er sikret og
hvor det ikke er fastsatt en maktfordeling har ingen konstitusjon».
(For å lese mer om maktfordelingsprinsippet, se artikkelen
om Montesquieu).
Menneskerettighetserklæringen er bygget på absolutte
prinsipper om rett og urett. Det var dette som har gitt den så
vid appell og så stor innflytelse på utviklingen av
samfunnet helt opp til vår tid. Derfor var den også
en trusel mot de fleste regimer på denne tiden. I mange land
var det farlig å la den trykke, og den ble også raskt
fordømt av paven.
Moderne menneskerettighetserklæringer
I dag ligger menneskerettighetserklæringen – slik
den ble skrevet under den franske revolusjon og fornyet av Forente
Nasjoner (FN) i 1948 – til grunn for den vanlige måte
å oppfatte menneske og samfunn på. Vi har stadig behov
for generelle og almengyldige prinsipper for rett og galt. Slike
prinsipper var f.eks. en forutsetning for rettsoppgjøret
mot nazistene etter den annen verdenskrig slik den er en forutsetning
for nåtidens kritikk av diktatoriske styrer over hele verden.
Slik har menneskerettighetserklæringen spilt en rolle helt
inn i vår tid, og har knyttet direkte an til menneskerettighetsarbeidet
etter den andre verdenskrig bl.a. gjennom FN's menneskerettighetserklæring,
Helsinki-erklæringen og arbeidet til borgerrettighetsorganisasjoner
som Amnesty
International og Menneskerettighetsdomstolen
i Strasbourg.
Ideer til filosofiske samtaler
- Likeverd, menneskers og dyrs rettigheter
Ifølge opplysningstidens filosofer er alle mennesker
like mye verdt. Hva innebærer en slik tanke? Er du enig
i at alle mennesker er like mye verdt? Hvilke argumenter taler
for likeverd? Finnes det argumenter som taler imot? Burde også
dyr nyte godt av «menneskerettigheter» eller burde
vi ha egne «dyrerettigheter»?
- «Automatiske» eller opptjente rettigheter
Ifølge erklæringen har vi alle visse grunnleggende
rettigheter bare fordi vi er født som mennesker. Synes
du dette er en riktig tanke? Eller er rettigheter noe som vi
må gjøre oss fortjent til? Eller er det noen som
er så annerledes enn alle andre at vedkommende bør
ha helt spesielle rettigheter?
- Individ og borger
Erklæringen antar at mennesket kan sees på to forskjellige
måter: som individ og som borger. Og mennesket har altså
forskjellige rettigheter avhengig av om man ser det som individ
eller borger. Men hva er egentlig forskjellen på å
være individ og borger? Finnes det borgere som ikke er
individer? Finnes det individer som ikke er borgere?
Synes du noen av de følgende inndelingene er «bedre»
eller mer treffende enn inndelingen i individ og borger? Isåfall
hvorfor? Hvilke rettigheter kunne komme på tale hvis
vi skulle bruke noen av de følgende inndelingene:
– elever/studenter og arbeidstagere
– barn og voksne
– de som kan lese, skrive og regne og de som ikke kan
det
– de som har brutt statens lover og de som aldri har
brutt dem
– rike og fattige
– funksjonsfriske og funksjonshemmede
– kvinner og menn
– de som befinner seg over og under en bestemt IQ-verdi
– de som lever i byer og de som lever på landet
- Er ideen om menneskerettigheter sann?
Tror du ideen om menneskerettigheter er en sann idé?
Er det f.eks. utenkelig at mennesker om 200 år vil mene
at ideen om menneskerettigheter er gal? Hva vil det egentlig
si at en idé er sann? Må den ha vart i mange hundre
år først? Finnes det visse universelle «menneskeplikter»
på samme måte som det finnes universelle «menneskerettigheter»?
- Selvbestemmelse eller skjebne
Ifølge opplysningstidens filosofer måtte mennesket
selv forme sitt eget liv. De trodde ikke lenger at det fantes
en guddommelig plan for alt. Hva tror du? Er det vi selv som
bestemmer hva som skal skje med oss, eller er det forhold utenfor
oss selv som styrer vår skjebne? Er alle født
med like muligheter til å forme sin egen skjebne, eller
er det forskjell på oss?
- Rettigheter og lykke
Den franske menneskerettighetserklæring sikrer først
og fremst individets rett til frihet, eiendom, sikkerhet og
fritak fra undertrykkelse. Er det andre rettigheter menneskene
burde hatt? Er det noen rettigheter som mangler her for at
mennesket skal bli lykkelig? Hva hvis vi hadde en rettighet
som sa at «alle skal ha rett til så mye rikdom
som de ønsker». Hva ville skjedd?
- Former for demokrati
Ifølge Rousseau vil vi bare følge de lover som
vi selv har vært med på å utforme. Er du
enig i dette? Er det mulig at alle er med å utforme lovene
som til enhver tid skal gjelde? Om ikke alle kan være
med å utforme lovene, hvem bør i tilfelle utforme
dem?
|
|
|