|  |  | Utdrag fra FN's menneskerettighetskonvensjon (Verdenserklæringen 
              om menneskerettigheter)Ideer til filosofiske samtaler: Øyvind OlsholtSist oppdatert: 15. november 2003
 Den 10. desember 1948 vedtok og kunngjorde De Forente Nasjoners 
              tredje Generalforsamling Verdenserklæringen om Menneskerettighetene. 
              Erklæringen ble vedtatt med 48 lands ja-stemmer. Ingen land 
              stemte mot. 8 land avsto. Umiddelbart etter denne historiske 
              begivenhet henstilte Generalforsamlingen til alle medlemsstater 
              å bekjentgjøre Erklæringens tekst og «sørge 
              for at den blir distribuert, framvist, lest og forklart spesielt 
              i skoler og andre læreinstitusjoner, uten hensyn til de forskjellige 
              lands eller områders politiske status». Erklæringens offisielle tekst foreligger på FNs 
              seks arbeidsspråk: arabisk, engelsk, fransk, kinesisk, russisk 
              og spansk. En lang rekke av FNs medlemsstater har fulgt Generalforsamlingens 
              oppfordring og oversatt Erklæringen til de nasjonale språk. 
              Denne oversettelsen til norsk er utarbeidet i Utenriksdepartementet. (Denne introteksten er hentet fra FN's 
              offisielle hjemmesider) 
 FN-bygningen i New York, USA Artikkel 1Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og 
              menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og 
              bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Hvordan kan det ha seg at alle mennesker er født frie? 
                  Tenk på et barn som fødes i Afrika under en sultkatastrofe: 
                  hvilket frihet har dette barnet fått i fødselsgave? 
                  Friheten til å dø av sult? Friheten til å 
                  bli fotografert av vestlige journalister?Hvis det er slik at vi er født frie, betyr dette at 
                  friheten ligger i genene våre? Finnes det et eget «frihets-gen» 
                  som venter på å bli oppdaget?«Alle mennesker er født frie», heter det. 
                  Hva med et foster som ligger i mammas mave: er dette også 
                  et fritt vesen med menneskeverd og menneskerettigheter? Eller 
                  får fosteret først verdighet og rettigheter i det 
                  øyeblikk det kommer ut av maven?«Alle mennesker er utstyrt med fornuft og samvittighet», 
                  står det. Kjenner du mennesker som er ufornuftige og/eller 
                  er samvittighetsløse? Hvis artikkel 1 medfører 
                  riktighet, må vi da si at deres ufornuftighet og manglende 
                  samvittighet bare er tilsynelatende: innerst inne er 
                  de både fornuftige og samvittighetsfulle, de bare oppfører 
                  seg som om de ikke var det. Hva tror du? Finnes det virkelig 
                  mennesker som ikke har disse egenskapene? Hvis nei, hvordan 
                  forklarer vi da at det finnes så mange «dumme» 
                  og «slemme» mennesker? Hvis ja, bør vi da 
                  handle overfor dem som om de likevel hadde disse egenskapene? Artikkel 2Enhver har krav på alle de rettigheter som er nevnt i denne 
              erklæring, uten forskjell av noen art, f.eks. på grunn 
              av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller 
              annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, eiendom, fødsel 
              eller annet forhold. Det skal heller ikke gjøres noen forskjell på grunn 
              av den politiske, rettslige eller internasjonale stilling som innehas 
              av det land eller det område en person hører til, enten 
              landet er uavhengig, står under tilsyn, er ikke-selvstyrende 
              eller på annen måte har begrenset suverenitet.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Her fremmes ideen om menneskets grunnleggende likhet: uansett 
                  hvor forskjellige vi ellers måtte være (rase, kjønn, 
                  religion, opprinnelse osv.) så skal menneskerettighetene 
                  gjelde likt for alle og enhver. Tenk deg at noen sterkt religiøse 
                  personer en dag snur om på dette og hevder følgende:
 «Uansett hvor forskjellige vi ellers måtte være 
                  (rase, kjønn, menneskerettigheter, opprinnelse osv.) 
                  så skal vår religion gjelde likt for alle og enhver.» 
                  Ville det være mulig å påstå noe slikt 
                  idag (dvs. å sette religion foran menneskerettigheter)? 
                  Hva vil det si at en religion skal gjelde likt? At alle har 
                  en plikt til å tro på den samme Gud? Ville du helst 
                  levd i et samfunn hvor alle har krav på visse menneskerettigheter 
                  eller et samfunn hvor alle har plikt til å følge 
                  en viss religion?
«Enhver har krav på alle de rettigheter som er 
                  nevnt i denne erklæring [...]» heter det i innledningen 
                  til artikkel 2. Kunne dette vært formulert annerledes, 
                  f.eks. slik: «Enhver har plikt til å rette seg etter 
                  de krav som er nevnt i denne erklæring [...]»? Hvis 
                  det er slik at alle er født med en mengde rettigheter, 
                  er vi da ikke også født med visse plikter? Bør 
                  ikke alle mennesker også ha en plikt til å yte, 
                  ikke bare en rett til å motta? Artikkel 3Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet. Artikkel 4Ingen må holdes i slaveri eller trelldom. Slaveri og slavehandel 
              i alle former er forbudt.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                I mange sammenhenger snakker vi om slaveri i en litt løsere 
                  betydning, f.eks.:
 «Han er en slave av tobakk»,
 «Sjefen tvinger henne til å jobbe som en slave» 
                  eller
 «Det er et slaveri å tvinges til å gå 
                  på skole».
 
 Hvordan definerer vi egentlig slaveri? Og hvordan definerer 
                  vi egentlig frihet? Vil frihet si ikke å være bundet 
                  av noenting som helst, hverken skole, arbeid, penger, eiendom, 
                  nytelsesmidler, andre menneskers beundring og kjærlighet; 
                  kort og godt fullstendig fri? Er det isåfall noen mennesker 
                  som ikke er slaver?
 Artikkel 5Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller 
              nedverdigende behandling eller straff. Artikkel 6Ethvert menneske har krav på overalt å bli anerkjent 
              som rettssubjekt. Artikkel 7Alle er like for loven og har uten diskriminering rett til samme 
              beskyttelse av loven. Alle har krav på samme beskyttelse mot 
              diskriminering i strid med denne erklæring og mot enhver oppfordring 
              til slik diskriminering. Artikkel 8Enhver har rett til effektiv hjelp av de kompetente nasjonale domstoler 
              mot handlinger som krenker de grunnleggende rettigheter han er gitt 
              i forfatning eller lov. Artikkel 9Ingen må utsettes for vilkårlig arrest, fengsling eller 
              landsforvisning.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                «Vilkårlighet» kan ofte være et litt 
                  kinkig begrep. Under den amerikanske borgerkrigen arresterte 
                  president Lincoln enkelte journalister som han oppfattet som 
                  spesielt brysomme. De ble arrestert uten lov eller dom, men 
                  ble senere sluppet fri når forholdene hadde roet seg noe. 
                  Lincoln handlet her i åpenbar strid med artikkel 9. Må 
                  vi innrømme statsledere en rett til å beskytte 
                  sin politikk i krisetider? Eller er vilkårlig fengsling 
                  alltid like forkastelig uansett? Artikkel 10Enhver har krav på under full likestilling å få 
              sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk 
              domstol når hans rettigheter og plikter skal fastsettes, og 
              når en straffeanklage mot ham skal avgjøres.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                I en domstol sitter det som regel helt «vanlige» 
                  mennesker med «vanlige» tanker og «vanlige» 
                  følelser. «Vanlige» mennesker reagerer gjerne 
                  med motvilje og avsky når de møter usympatiske 
                  og uhøflige mennesker, eller mennesker som oppfører 
                  seg svært annerledes enn det som er «vanlig». 
                  Hvordan skal domstolen klare å holde seg uavhengig og 
                  upartisk når et slikt «annerledes» menneske 
                  stilles for retten? Er det mulig å være profesjonell 
                  og sette sin motvilje til side samtidig som man er 
                  100% ærlig og oppriktig i forhold til sine egne følelser? Artikkel 11
               Enhver som er anklaget for en straffbar handling har rett til 
                å bli ansett som uskyldig til det er bevist ved offentlig 
                domstolbehandling, hvor han har hatt alle de garantier som er 
                nødvendig for hans forsvar, at han er skyldig etter loven.Ingen må dømmes for en handling eller uttalelse 
                som i henhold til nasjonal lov eller folkeretten ikke var straffbar 
                på den tid da den ble begått. Heller ikke skal det 
                kunne idømmes strengere straff enn den som det var hjemmel 
                for på den tid da den straffbare handling ble begått.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                En anklaget har rett til å bli betraktet som uskyldig 
                  inntil det motsatte er bevist. Det er altså skylden 
                  som skal bevises. Men media idag er ofte ikke så nøye 
                  med slike bevis. Media opptrer i stedet som om bevisbyrden var 
                  snudd på hodet: som om det var personens uskyld 
                  som skulle bevises. Hvis skyld ikke kan bevises, betyr det at 
                  personen er uskyldig? Hvis uskyld ikke kan bevises, betyr det 
                  at personen er skyldig? Artikkel 12Ingen må utsettes for vilkårlig innblanding i privatliv, 
              familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep på ære 
              og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding 
              eller slike angrep. Artikkel 13
              Enhver har rett til å bevege seg fritt og til fritt å 
                velge oppholdssted innenfor en stats grenser.Enhver har rett til å forlate et hvilket som helst land 
                innbefattet sitt eget og til å vende tilbake til sitt land. 
               Artikkel 14
              Enhver har rett til i andre land å søke og ta imot 
                asyl mot forfølgelse. Denne rett kan ikke påberopes ved rettsforfølgelse 
                som har reelt grunnlag i upolitiske forbrytelser eller handlinger 
                som strider mot De Forente Nasjoners formål og prinsipper.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Enhver har rett til å søke asyl i andre land. 
                  Men artikkel 14 sier ingenting om hvordan forholdene i hjemlandet 
                  må være for at retten til asyl skal innvilges. Hvilke 
                  krav ville du stille? Hvor ille må de politiske forholdene 
                  i et land etter din mening være for at dets innbyggere 
                  skal ha rett til asyl i andre land? Artikkel 15
              Enhver har rett til et statsborgerskap.Ingen skal vilkårlig berøves sitt statsborgerskap 
                eller nektes retten til å forandre det. Artikkel 16
              Voksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte 
                familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller 
                religion. Ekteskap må bare inngås etter fritt og fullt samtykke 
                av de vordende ektefeller.Familien er den naturlige og grunnleggende enhet i samfunnet 
                og har krav på samfunnets og statens beskyttelse.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                I artikkel 16 står det ikke nevnt noe om at menn skal 
                  kunne gifte seg menn og kvinner med kvinner. Men det står 
                  heller ikke det motsatte, at det ikke skal være lov. Hvordan 
                  tolker du artikkel 16 pkt. 1?Begge parter som skal inngå ekteskap må samtykke. 
                  Men det sies ingenting om at foreldrene også må 
                  samtykke. Synes du foreldrenes samtykke burde være et 
                  krav ved inngåelse av ekteskap?
 Hvis det er slik som det står i pkt. 3 at «familien 
                  er den naturlige og grunnleggende enhet i samfunnet» som 
                  «har krav på samfunnets og statens beskyttelse», 
                  hadde det ikke da vært naturlig å kreve foreldrenes 
                  samtykke ved inngåelse av ekteskap? På den måten 
                  ville man jo sikret enhet og samhold i familien og derved dens 
                  rolle som «grunnleggende enhet i samfunnet»?
 Artikkel 17
              Enhver har rett til å eie eiendom alene eller sammen med 
                andre.Ingen må vilkårlig fratas sin eiendom.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                I Norges grunnlov er det en paragraf som handler om ekspropriasjon. 
                  Ekspropriasjon vil si at staten har lov til å overta privat 
                  eiendom mot erstatning dersom staten trenger akkurat denne eiendommen 
                  til almennyttige formål (f.eks. for å bygge veier, 
                  skoler og flyplasser).
 Mange slik saker har havnet i retten fordi grunneierne mener 
                  at staten betaler for lite i erstatning. Hva mener du er rimelig 
                  erstatning i slike tilfeller? Markedspris eller mindre enn markedspris? 
                  Bør staten slippe ekstra billig fordi tomten skal brukes 
                  til glede for almenheten? Eller bør prisen nettopp av 
                  denne grunn være ekstra høy?
 Artikkel 18Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. 
              Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, 
              og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller 
              privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, 
              utøvelse, tilbedelse og ritualer.   
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Religionsfrihet betraktes vanligvis som et stort gode. Men 
                  kan en slik frihet også betraktes som en stor ulempe? 
                  For er det ikke mye vanskeligere å slutte seg til en religion 
                  når vi har full frihet til å la være enn når 
                  hele samfunnet legger opp til at innbyggerne skal tilhøre 
                  en bestemt religion?Man kunne også spørre om ikke religion er noe 
                  vi slutter oss til utfra en indre «tvang» eller 
                  «nødvendighet» – og ikke utfra fri 
                  overveielse og rasjonell beslutning. Dessuten: er det ikke nettopp 
                  når samfunnet er undertrykkende og ufritt at man søker 
                  til religionen? Når samfunnet er åpent og fritt, 
                  blir behovet for religion mindre? Vil du si at dagens norske 
                  samfunn er åpent og fritt?Hva menes egentlig med uttrykket «samvittighetsfrihet»? 
                  Frihet til ha samvittighet eller ikke? Er ikke samvittighet 
                  noe vi er utstyrt med fra naturens side, ikke noe vi har frihet 
                  til å velge bort?  Artikkel 19Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter 
              frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å 
              søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert 
              meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Sett at en elev legger ut følgende på Internett: 
                  «Lærer X er en satans apostel og vi vil sørge 
                  for at X utsettes for en ulykke i nærmeste fremtid!» 
                  Skal vi har lov til å si hva vi vil, når vi vil 
                  til hvem vi vil? Eller bør ytringsfrihet begrenses av 
                  krav til kunnskap og saklighet (det står ikke noe om dette 
                  i Artikkel 19)? Andre forhold som kan/bør begrense en 
                  absolutt ytringsfrihet? Artikkel 20
              Enhver har rett til fritt å delta i fredelige møter 
                og organisasjoner.Ingen må tvinges til å tilhøre en organisasjon. Artikkel 21
              Enhver har rett til å ta del i sitt lands styre, direkte 
                eller gjennom fritt valgte representanter.Enhver har rett til lik adgang til offentlig tjeneste i sitt 
                land.Folkets vilje skal være grunnlaget for offentlig myndighet. 
                Denne vilje skal komme til uttrykk gjennom periodiske og reelle 
                valg med allmenn og lik stemmerett og med hemmelig avstemning 
                eller likeverdig fri stemmemåte. Artikkel 22Enhver har som medlem av samfunnet rett til sosial trygghet og 
              har krav på at de økonomiske, sosiale og kulturelle 
              goder som er uunnværlige for hans verdighet og den frie utvikling 
              av hans personlighet, blir skaffet til veie gjennom nasjonale tiltak 
              og internasjonalt samarbeid i samsvar med hver enkelt stats organisasjon 
              og ressurser.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Dette er store ord som nok ikke er så helt enkle å 
                  etterleve i praksis. Hvilke «økonomiske, sosiale 
                  og kulturelle goder» vil du si er uunnværlige for 
                  din verdighet? Hvor mye penger trenger du for å opprettholde 
                  din verdighet? Hvor mange venner trenger du? Hvor mange konserter 
                  og hvor mange filmer? Hvilke filmer?Og hva vil det si at en personlighet utvikler seg i frihet? 
                  Foregår ikke all personlig utvikling i et komplekst samspill 
                  med omgivelsene? Hvis ikke ville vel full frihet måtte 
                  innebære å vokse opp mo spik alene på en annen 
                  planet? Eller? Artikkel 23
              Enhver har rett til arbeid, til fritt valg av yrke, til rettferdige 
                og gode arbeidsforhold og til beskyttelse mot arbeidsløshet.Enhver har uten diskriminering rett til lik betaling for likt 
                arbeid.Enhver som arbeider har rett til en rettferdig og god betaling 
                som sikrer hans familie og ham selv en menneskeverdig tilværelse, 
                og som om nødvendig blir utfylt ved annen sosial beskyttelse.Enhver har rett til å danne og gå inn i fagforeninger 
                for å beskytte sine interesser.   
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Også her er det mange problematiske (vage) forestillinger:
 «fritt valg av yrke»,
 «rettferdige og gode arbeidsforhold»,
 «rettferdig og god betaling»,
 «menneskeverdig tilværelse».
 
 Hva man legger i disse begrepene vil avhenge av en rekke forhold: 
                  den type samfunn man lever i, den plass man har i dette samfunnet, 
                  personlig innstilling og legning osv. Forsøk å 
                  finne forskjellige tolkninger av hvert av sitatene ovenfor idet 
                  du tenker deg at du er en av følgende:
 
 – tenåring i slummen utenfor Rio de Janeiro, Brasil
 – elev ved en helt vanlig ungdomsskole i Norge?
 – direktør for en stor bedrift i Japan?
 – russisk gruvearbeider?
 Artikkel 24Enhver har rett til hvile og fritid, herunder rimelig begrensning 
              av arbeidstiden og regelmessige ferier med lønn. Artikkel 25
              Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for 
                hans og hans families helse og velvære, og som omfatter 
                mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale 
                ytelser, og rett til trygghet i tilfelle av arbeidsløshet, 
                sykdom, arbeidsuførhet, enkestand, alderdom eller annen 
                mangel på eksistensmuligheter som skyldes forhold han ikke 
                er herre over.Mødre og barn har rett til spesiell omsorg og hjelp. 
                Alle barn skal ha samme sosiale beskyttelse enten de er født 
                i eller utenfor ekteskap.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Hva vil det si at alle barn skal ha samme «sosiale beskyttelse» 
                  enten de er født i eller utenfor ekteskap? Hvordan kan 
                  en slik regel overholdes? Trenger vi kanskje et eget «omsorgspoliti» 
                  som hele tiden sjekker at alle får den sosiale beskyttelse 
                  de har krav på etter FN-konvensjonen? Hva har omsorg mest 
                  med å gjøre når det kommer til stykket: omtanke 
                  eller penger? Artikkel 26
              Enhver har rett til undervisning. Undervisningen skal være 
                gratis, i det minste på de elementære og grunnleggende 
                trinn. Elementærundervisning skal være obligatorisk. 
                Alle skal ha adgang til yrkesopplæring, og det skal være 
                lik adgang for alle til høyere undervisning på grunnlag 
                av kvalifikasjoner.Undervisningen skal ta sikte på å utvikle den menneskelige 
                personlighet og styrke respekten for menneskerettighetene og de 
                grunnleggende friheter. Den skal fremme forståelse, toleranse 
                og vennskap mellom alle nasjoner og rasegrupper eller religiøse 
                grupper og skal støtte De Forente Nasjoners arbeid for 
                å opprettholde fred.Foreldre har fortrinnsrett til å bestemme hva slags undervisning 
                deres barn skal få.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Enhver har rett til undervisning, men ingen har visst plikt 
                  til å la seg undervise? Det er svært vanskelig å 
                  undervise når elevene ikke selv har noe ønske om 
                  å bli undervist, men saboterer timen med uro og bråk. 
                  Hvilken rett er viktigst: (elevenes) rett til undervisning eller 
                  (lærerens) rett til å undervise?Er det egentlig mulig å undervise noen som ikke selv 
                  ønsker å bli undervist? Hva skal til for å 
                  gå til undervisningen med glede? Hva skal til for at et 
                  barn eller en ungdom ønsker å bli undervist av 
                  en voksen? Er det lærerne eller elevene som må forandre 
                  seg? Begge? Eller er det hele samfunnet det må gjøres 
                  noe med? Hva må isåfall gjøres med samfunnet? Artikkel 27
              Enhver har rett til fritt å delta i samfunnets kulturelle 
                liv, til å nyte kunst og til å få del i den 
                vitenskaplige fremgang og dens goder.Enhver har rett til beskyttelse av de åndelige og materielle 
                interesser som er et resultat av ethvert vitenskapelig, litterært 
                eller kunstnerisk verk som han har skapt. Artikkel 28Enhver har krav på en sosial og internasjonal orden som fullt 
              ut kan virkeliggjøre de rettigheter og friheter som er nevnt 
              i denne erklæring. Artikkel 29
              Enhver har plikter overfor samfunnet som alene gjør den 
                frie og fulle utvikling av hans personlighet mulig.Under utøvelsen av sine rettigheter og friheter skal 
                enhver bare være undergitt slike begrensninger som er fastsatt 
                i lov utelukkende i formål å sikre den nødvendige 
                anerkjennelse av og respekt for andres rettigheter og friheter, 
                og de krav som moralen, den offentlige orden og den alminnelige 
                velferd i et demokratisk samfunn med rette stiller.Disse rettigheter og friheter må ikke i noe tilfelle utøves 
                i strid med De Forente Nasjoners formål og prinsipper.  
              Ideer til filosofiske samtaler 
                Hvordan skal vi forstå det noe kryptiske pkt. 1 her? 
                  Hvilke plikter er det vi må ha for at vår personlighet 
                  skal kunne utvikle seg «fritt og fullt»? Plikten 
                  til alltid å være snill mot andre? Plikten til alltid 
                  å arbeide flittig og med den største innsats? Plikten 
                  til alltid å være ærlig og rettskaffen? Plikten 
                  til å sette egne behov til side i møte med «de 
                  krav som moralen, den offentlige orden og den alminnelige velferd 
                  i et demokratisk samfunn med rette stiller (jfr. pkt. 2)»?
 Diskutér om noen av de følgende tre tilfellene 
                  vil kunne utgjøre en konflikt mellom de rettigheter og 
                  plikter som fremsettes i FN's menneskerettighetskonvensjon:
 
 – en arbeidsledig setter opp telt utenfor Stortinget og 
                  krever å motta samfunnslønn for resten av sitt 
                  liv selv om han ikke går ut i arbeid
 – en eldre person anlegger sak mot staten fordi han mener 
                  ikke å ha fått tilstrekkelig sosial og kulturell 
                  stimulans i oppveksten med den følge at han nå 
                  ser på seg selv som en taper
 – permitterte arbeidere krever at staten enten oppretter 
                  nye arbeidsplasser til dem eller utbetaler dem samme lønn 
                  som de hadde mens de var i arbeid
 Artikkel 30Intet i denne erklæring skal tolkes slik at det gir noen 
              stat, gruppe eller person rett til å ta del i noen virksomhet 
              eller foreta noen handling som tar sikte på å ødelegge 
              noen av de rettigheter og friheter som er nevnt i erklæringen. 
 |  |